در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی بررسی کرد: ویژگی کاندیداها در دوره هشتم

تجربه، مهم‌ترین ویژگی اعضای اتاق
Monday, 2 March 2015
مسوولیت اجتماعی- مصاحبه با فریال مستوفی
Monday, 2 March 2015

در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی بررسی کرد: ویژگی کاندیداها در دوره هشتم

تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۱۱/۲۵

روزنامه دنیای اقتصاد

گروه بازرگانی: اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد نمایندگی بخش خصوصی ایران، متشکل از فعالان کسب‌وکار است که هدف آن بهبود وضعیت تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی است. در چارچوب هدف کلی مذکور ماموریت عمومی یک اتاق مطلوب روانسازی و کمک به توسعه و گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی اعضا از طریق ارائه یک صدای جمعی مشترک است. در این میان، گروه «ائتلاف برای فردا» داشتن سابقه در فعالیت‌های اقتصادی و دوری از فعالیت سیاسی را مهم‌ترین ویژگی اعضای منتخب می‌دانند. با توجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات، جمعی از اعضای «ائتلاف برای فردا» با حضور در روزنامه «دنیای اقتصاد» و دیدار با علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه، به ارائه دیدگاه‌های خود در زمینه ویژگی‌های افراد منتخب اتاق بازرگانی پرداختند و بر تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد تاکید کردند.

در این نشست، ابتدا مسعود خوانساری در مورد فلسفه ایجاد ائتلاف برای فردا گفت: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از شعارهای اصلی این بود که بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت بیشتری داشته باشد. در این میان، اتاق بازرگانی مکانی است که صاحبان کسب‌وکار در آن حضور دارند و می‌توان در این مکان نیازها و تقاضاهای بخش خصوصی را از دولت بررسی کرد. وی افزود: طبق قانون این رسالت به اتاق بازرگانی داده شده که به‌عنوان مشاور سه قوه عمل کند. برای همین سعی کردیم که گروهی تشکیل دهیم که چند ویژگی اصلی داشته باشند. اول اینکه اعضا صاحب کسب‌وکار مشخص باشند، برند باشند، تشکلی باشند و از همه بخش‌های اقتصادی در آن حضور داشته باشند. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی جای فعالیت سیاسی نیست، افزود: اگر چه ممکن است برخی از اعضا گرایش‌های سیاسی داشته باشند، اما این موضوع در عملکرد اتاق بازرگانی نباید تاثیرگذار باشد. خوانساری ادامه داد: اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی داشته، اما هنوز یکسری انحصار در اتاق بازرگانی وجود دارد؛ بنابراین تلاش ما این بود که گروهی را تشکیل بدهیم که مخالف انحصار و افراط و دور از فعالیت‌های سیاسی باشد. خوانساری در پاسخ به سوالی در مورد افزایش مشارکت در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی و چگونگی انتخاب افراد شایسته، اظهار کرد: من فکر می‌کنم افرادی در انتخابات پیش رو باید برگزیده شوند که سابقه کار تشکلی داشته باشند و در حرفه خود بنام باشند.

حساسیت به سرنوشت بخش خصوصی

علی سنگینیان، معاون سابق بورس تهران و مدیرعامل تامین سرمایه امین در این مورد نیز اضافه کرد: افزایش مشارکت در انتخابات پیش رو یک خبر خوب است، این نشان می‌دهد که بخش خصوصی نسبت به سرنوشت خود حساس شده است. فکر می‌کنم که افزایش تعداد کاندیدا در انتخابات پیش رو می‌تواند در افزایش مشارکت اعضا در انتخابات نیز موثر باشد.

فریال مستوفی، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران نیز در این زمینه گفت: رای‌دهندگان باید افرادی را انتخابات کنند که اهداف خاصی در زمینه ارتقای جایگاه بخش خصوصی داشته باشند. از سوی دیگر، گذشته و رزومه کاری افراد نیز از سوی رای دهندگان باید مدنظر قرار گیرد. وی با اشاره به ضرورت تجربه کاری برای حضور در پارلمان بخش خصوصی افزود: تا زمانی که افراد تجربه کاری در حوزه‌های صنعت، معدن، بازرگانی یا کشاورزی نداشته باشند، نمی‌توانند به‌عنوان نماینده بخش خصوصی انتخاب شوند.
حسین سلیمی، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع در این مورد توضیح داد: ما در قبال جامعه مان مسوولیت داریم؛ بنابراین افرادی که انتخاب می‌شوند، باید مدافع منافع بخش خصوصی باشند. وی افزود: در یک دوره ۶۶ نفر کاندیدا برای انتخابات اتاق تهران داشتیم، در این دوره ۲۶۰ نفر کاندید ثبت نام کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که بخش خصوصی به سرنوشت خود حساس است. بنابراین در انتخابات پیش رو باید افرادی در راس قرار گیرند تا به دفاع از بخش خصوصی بپردازند.

 

بررسی معضلات در دوره‌های قبل

کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در مورد انتخابات پیش رو و تخصیص کرسی‌هایی به بخش کشاورزی، گفت: بخش خصوصی باید به بررسی معضلات در دوره‌های پیشین بپردازد و ببیند که چند درصد از مشکلات حل شده است. از سوی دیگر خواسته‌های جدید باید مدنظر قرار گیرد و رای‌دهندگان باید به فرد اصلح رای بدهند.

در ادامه این نشست علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به اهمیت پارلمان بخش خصوصی برای پیگیری مطالبات، گفت: به نظر می‌رسد که در انتخابات پیش‌رو، گروه‌های مختلف باید چارچوب و اهدافی را برای تقویت بخش خصوصی تعریف کنند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها تصدیگری دولت کاهش یافته و بخش خصوصی در اغلب فعالیت‌های اقتصادی حضور دارد. وی افزود: باید اتاق بازرگانی یک استراتژی را تعریف کند تا ضمن بزرگ شدن جایگاه بخش خصوصی، به سمت کوچک‌سازی دولت نیز پیش برویم.
وی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری بخش خصوصی واقعی، اظهار کرد: اتاق بازرگانی در دوره جدید باید غیرسیاسی و به دور از انگیزه‌های حزبی باشد و منتخبان کارآفرین باشند. بختیاری افزود: افزایش میزان مشارکت در هشتمین دوره انتخابات به نفع بخش خصوصی خواهد بود و تصمیم‌گیری‌ها عقلایی‌تر خواهد بود.

در ادامه این نشست مستوفی با انتقاد از عدم اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی اضافه کرد: در حال حاضر موقعیت مناسبی است تا بخش خصوصی خواسته‌های خود را مطرح کند و جایگاه اصلی‌اش را در اقتصاد نشان دهد. سلیمی نیز با اشاره به ضرورت به‌کارگیری افراد شایسته و کارشناس در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی باید نقش مشاور سه قوه را داشته باشند، لازم است که مرکز مطالعات و تحقیقات اتاق بازرگانی متشکل از افراد خبره فعال شود تا در مورد مسائل مختلف اقتصادی خروجی مناسبی داشته باشد. بختیاری هم در این زمینه، اظهار کرد: حتما باید در انتخابات پیش رو این موضوع را مدنظر قرار داد تا منافع بلندمدت اتاق بازرگانی مدنظر گیرد و هر کس نباید تنها به فکر منافع خودش باشد. بنابراین بخش تحقیقات اتاق بازرگانی می‌تواند بسیار موثر باشد.
در ادامه این نشست سنگینیان با اشاره به بررسی مطالبات خرد در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، گفت: لازم است که مطالبات خرد فعالان بخش خصوصی به مباحث کلان دولت ربط داده شود. لازم است که بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌های کلان نقش داشته باشد و صرفا به دنبال اهداف صنفی و تشکلی نباشد. وی افزود: در گروه ما این رویکرد مدنظر قرار گرفته که کلان‌نگر باشیم و برای تقویت بخش خصوصی تلاش کنیم.
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/860378/