کنفرانس بین المللی ” کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی “

نشست هتل هما هیچ ربطی به انتخابات نداشت / اعضای اتاق مهمان شرکت من بودند و نشست عیدانه بود
Tuesday, 17 March 2015
حضور در نشست سالیانه HORASIS به عنوان یکی از سخنرانان
Tuesday, 21 April 2015

کنفرانس بین المللی ” کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی “

این کنفرانس با هدف بررسی مشکلات و موانع پیش روی بانوان کارآفرین در کشورهای اسلامی برگزار گردید.   آقای دکتر فاخری ، مدیر کل ایکریک در مراسم افتتاحیه بر موضوعات مطروحه در کنفرانس های برگزار شده توسط سازمان همکاری های اسلامی  با موضوع نقش زنان در توسعه کشورهای مسلمان تاکید ورزیدند و به گزارش های بین المللی منتشر شده در سال میلادی ۲۰۱۴ در خصوص  وضعیت زنان در کشورهای اشاره نمودند  که در آن کشورهای اسلامی دارای میزان کمتری از حضور زنان در اشتغال، مناصب بالای سیاسی و پستهای مدیریتی نسبت به سایر مناطق تشخیص داده شده اند. این گزارش نشان می دهد که کشورهای اسلامی هنوز راه طولانی برای تغییردر  ساختار و ظرفیت سازی برای بانوان کارآفرین پیش رو دارند. ایشان عوامل موثر در چنین میزان اختلافی را عوامل فرهنگی ، سیاسی و آموزشی برشمردند و از دولت ها، جامعه مدنی ، بانک توسعه اسلامی ، سازمان همکاری های اسلامی و سایر نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل درخواست نمودند تا این مقوله را در اولیت برنامه ریزی ها  و امور اجرایی خود قرار دهند.

 

آقای مهندس غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی ایران و رئیس هیئت مدیره ایکریک نیز زنان را نیروی خلاق هر جامعه خواندند که دارای پتانسیل ها و ظرفیت های فراوانی می باشند و می بایست این نیروی عظیم را به راهی سوق داد که باعث توسعه و رشد کشور شود؛ به ویژه در امور آموزشی و سلامت می توان از این نیرو بهره برد. ایجاد ارتباط و شبکه سازی بین زنان کارآفرین کشورهای مسلمان باید مورد توجه دولت ها و اتاق های بازرگانی کشورها قرار گرفته تا زمینه را برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی هموار سازند. ایشان اظهار امیدواری نمودند سازمان همکاری های اسلامی  به این موضوع بپردازد و سیاست های مقتضی را اتخاذ نماید.

 

خانم مولاوردی، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری نیز با مروری بر گزارشات ارائه شده در خصوص میزان مشارکت زنان کارآفرین در اقتصاد کشورها و مقایسه هر یک از آنها، نتیجه گیری کردند که همواره سهم زنان در کارآفرینی کمتر از مردان بوده است ، علی الخصوص در کشورهای اسلامی. ایشان برخی از موانع موجود که موجب این اختلاف در مشارکت شده اند را تشریح کردند و از آنها به عدم دسترسی بانوان به منابع مالی، تحصیلات و همچنین کمبود خودباوری و حمایت های سیاسی دانست. ایشان همچنین بر نقش مهم دولت ها و سازمان های بین المللی از جمله سازمان همکاری های اسلامی در تدوین برنامه هایی برای زنان کارآفرین تاکید ورزیدند.

 

آقای گری لوئیس، نماینده و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز برخی از موانع و مشکلات زنان کارآفرین را برشمردند و بر نقش دولت در تشویق و حمایت زنان تاکید کردند. ضمناً، ایشان به تشریح وضعیت کنونی زنان کارآفرین در ایران پرداختند. اگرچه وضعیت تحصیل بانوان در ایران مطلوب است ، اما مشکل استخدام و شغل برای بانوان همچنان پابرجاست. در نهایت ایشان به توضیح اقداماتی که سازمان ملل در خصوص توانمند سازی و رشد بانوان در ایران انجام داده است  پرداختند.

 

بعد از مراسم افتتاحیه ، اولین پانل به ریاست  خانم دکنر نژادی معاون معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ؛ و با سخنرانی  خانم بنفشه صدیق  کارآفرین زن برگزیده کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا-پاسفیک ؛ خانم دکتر منیره ترس بصیر کارشناس برنامه ریزی صندوق جمعیت سازمان ملل و آقای محسن قاسمی سرپرست امور پژوهش های حقوقی معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار گردید. در این بخش سخنرانان در ارتباط با الگوهای مدنی، حقوقی و اجتماعی کارآفرینی زنان بحث کردند. مهمترین موضوع مطرح شده در این بخش  هویت زن کارآفرین در جامعه  و نیاز به توجه خاص به زنان در تمامی ابعاد بود. از آنجایی که کارآفرینی زنان در نهایت منجر به توسعه ملی خواهد شد این مهم فقط از مسائل زنان محسوب نمی شود و به کل جامعه ارتباط دارد. هر یک از سخنرانان به چالش های کارآفرینی زنان اشاره کرده و راهکارهایی نیز ارائه نمودند.

 

پانل دوم نیز شامل تجارب کشورهای دیگر و برنامه های آن ها در خصوص موضوع کنفرانس می شد.  خانم کتایون سپهری عضو انجمن زنان کارآفرین ریاست این پانل را به عهده داشت. خانم اودلیسه نورهیم سفیر نروژ در ایران و تنها زن سفیر در ایران ریال، خانم فرح تورل عضو هیئت مدیره انجمن زنان کار آفرین ترکیه ،  خانم عزیزه انور نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صنعتگران مسلمانان مالزی و  آقای دکتر جورج واینگارتنر رایزن بازرگانی سفارت اتریش به ایراد سخنرانی در خصوص وضعیت کارآفرینی زنان در کشورهای خود پرداختند.

 

در بخش پایانی ، چالش ها و زیرساخت های لازم در کارآفرینی زنان توسط پنج تن از موفق ترین زنان کارآفرین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  ایشان توضیحاتی درباره مشقات و موانع پیش رو ارائه نمودند تا زنان علاقمند به ایجاد یک کسب و کار جدید را از این مشکلات و نحوه حل و فصل آن ها آگاه سازند.  خانم فیروزه صابر کارآفرین اجتماعی، خانم سیده فاطمه مقیمی رئیس کانون زنان بازرگان ایران، خانم مریم خاوازی عضو انجمن زنان مدیر کارآفرین،  خانم مهندس مژگان نوری اولین شهردار زن ایران و خانم دکتر زهرا آراستی عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران سخنرانان این بخش را تشکیل می دادند.

 

در پایان، بیانیه مربوطه در جمع حضار مورد بحث قرار گرفت و منتشر گردید و پس از آن تندیس یادبود این کنفرانس به شش بانوی پیشگام کارآفرین در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی اهدا گردید که عبارتند از خانمها ماهرخ فلاحی در زمینه دامپروری،  لعیا رویایی در زمینه صنعت، فیروزه صابر کارآفرین اجتماعی، فریال مستوفی در بخش تجارت خارجی و فریبا مهدیون در بخش فن آوری اطلاعات.

 

لینک خبر