فریال مستوفی عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران: صنعت فولاد ایران به استراتژی تولیدی نیازدارد

رییس اتاق تهران در گردهمایی فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا در رم عنوان کرد – صادرات ایران به اتحادیه اروپا دو برابر شده است
Wednesday, 29 November 2017
معرفی ۱۲۰ طرح سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خارجی
Tuesday, 16 January 2018

فریال مستوفی عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران: صنعت فولاد ایران به استراتژی تولیدی نیازدارد

فولاد نیوز

۰۸ آذر ۹۶

مهمترین معضلات صنعت فولاد در زنجیره تولید، مکان یابی درست و تامین مالی پروژه ها است. البته بی تصمیمی مدیران در این صنعت می تواند یکی از مشکلات مهم صنعت فولاد به حساب آید.

فریال مستوفی مدیر عامل شرکت فولادی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتو گو با فولادنیوز گفت: از آنجا که برنامه استراتژیک اقتصادی، صنعتی و تولیدی مثل تولید فولاد وجود نداشته و در اکثر اوقات تصمیمات عجولانه و بدون مطالعات لازم، صورت گرفته است معضلات صنعت فولاد به وجود آمده که برای بهتر شدن این وضعیت نیاز به یک استراتژی مشخص اقتصادی و تولیدی است.

مکان یابی کارخانه ها سیاسی بوده است

وی به مشکل مکان یابی درست برای کارخانه های فولاد اشاره کرد و افزود: برای فولاد بهترین مکان همیشه جایی است که آب وجود داشته باشد. به طور مثال محل ایجاد فولاد مبارکه باید در هرمزگان باشد اما به دلایلی فولاد مبارکه در اصفهان قرار گرفته است. این موضوع هزینه تولید را افزایش می دهد و مصرف آب  که از همه مهمتر است به موضوع بسیار نگران کننده ای تبدیل شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: در حال حاضر آیا باید فولاد مبارکه را تعطیل کرد؟ یا کشاورزی در اصفهان را تعطیل کرد؟ بنابراین برنامه درست تولیدی وجود ندارد و برنامه های اقتصادی همیشه فدای برنامه های سیاسی شده است.

وی خاطر نشان ساخت: در زمانی برنامه ها در صنعت فولاد تولید نورد بود، بعد تولید شمش مهم شد، حال مهم تولید گندله و کنسانتره شده است. در صورتی که اگر برنامه درست تولیدی در تولید فولاد وجود داشت باید تولید برعکس اتفاق می افتاد.

برای تامین مالی پروژه ها باید راهی پیدا شود

فریال مستوفی همچنین به بی تصمیمی مدیران پرداخت و عنوان کرد: بدترین معضل صنعت فولاد بی تصمیمی مدیران است. این دلیل باعث می شود تا اتمام پروژه ها همیشه طولانی باشد که در نهایت پروژه از توجیه اقتصادی خارج می شود.

وی اظهار داشت: تامین مالی پروژه ها یکی از بزرگترین مشکلات است که دولت دوازدهم باید برای آن راه حلی پیدا کند. زیرا بانکها به دلیل قفل شدن سرمایه هایشان و مشکلات سیستم بانکی قطعا قادر به تامین مالی پروژه ها نیستند. در ضمن بودجه عمرانی به دلیل پایین بودن قیمت نفت قابل قبول نیست تا پروژه های جدید تامین مالی شوند.

وی در این راستا به جذب سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و گفت: اکنون بعد از برجام باید بسترسازی های لازم برای جذب سرمایه های خارجی انجام شود. البته شنیده ها حاکی از آن است که حدود یازده میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی شده است هرچند رقم بالایی نیست اما به دلیل تحریم ها و دوری از بازار بین المللی عدد قابل قبولی است. ولی باید برنامه ها بر این باشد تا این رقم افزایش پیدا کند. البته جذب فاینانس هم بسیار خوب است.

برای رقابت باید تنوع محصولات بیشتر شود

مدیر عامل شرکت فولادی به مطلوبیت فولاد ایران در بازارهای جهانی خاطر نشان ساخت: نه تنها محصولات فولادی که به طور کلی به دلیل هزینه های بالا، تورم کارگری و سودهای بانکی بالا همیشه قیمت تمام شده محصولات به گونه ای است که  قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد. از طرف دیگر تنوع محصولات هم مشکل بعدی به حساب می آید.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطر نشان ساخت: اگر تقاضا در بازار داخل از رکود خارج شود، وضعیت صنعت فولاد بهبود خواهد یافت زیرا تولید فولاد ایران حدود ۱۸ میلیون تن است که در داخل به راحتی مصرف می شود و نیاز به صادرات نیست، هر چند که صادرات فولاد لازم است زیرا باعث می شود کیفیت و تنوع محصولات افزایش پیدا کند.

سیاست دولت دوازدهم خروج از رکود باشد

فریال مستوفی در ادامه گفت: در دولت یازدهم تمرکز بر کنترل تورم بود. بنابراین پیشنهاد این است تا در دولت دوازدهم سیاست برای خارج کردن اقتصاد از رکود باشد. زیرا اگر صنعت ساختمان و صنایعی که به فولاد نیاز دارند رونق بگیرند، تولید فولاد هم از رکود خارج خواهد شد. در واقع همه مسائل اقتصاد مثل زنجیر به هم وصل هستند و اقتصاد سیاستهای منسجم می طلبد. همچنین دولت باید به جایگاه بخش خصوصی در صنعت فولاد اهمیت دهد زیرا اکثر پروژه های فولادی یا به صورت دولتی یا خصولتی انجام می شود و نقش بخش خصوصی بسیار کم است.

 

لینک مصاحبه