در حاشیه همایش رتبه بندی اعتباری؛ نبود شرکت های رتبه بندی، عامل اصلی مشکلات حوزه بورس و بانک

Private Sector Initiative to Help Attract Foreign Investments
Wednesday, 18 April 2018
در اتاق بازرگانی تهران بررسی شد – نقش رتبه‌بندی اعتباری در جذب سرمایه
Sunday, 22 April 2018

در حاشیه همایش رتبه بندی اعتباری؛ نبود شرکت های رتبه بندی، عامل اصلی مشکلات حوزه بورس و بانک

خبرگزاری صداوسیما

۰۱ اردیبهشت ۹۷

عضو هیئت­ ­نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:­ بسیاری از اتفاقات نامناسبی که در سه دهه اخیر در حوزه های بانکی و بورس ایران رقم خورده ناشی از نبود شرکت ها و سامانه های رتبه بندی شرکت ها و سامانه های اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری بوده است.

حسن فروزانفرد در حاشیه همایش رتبه بندی اعتباری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه نبود این سامانه ها موجب می شود تخصیص بهینه منابع انجام نشود افزود: اینکه رتبه بندی اعتباری شرکت های ما مشخص شده باشد، زمینه را برای رفتار حرفه ای تر سهامداران در بورس و بانکها در تعامل با شرکت ها فراهم می کند­ ­ضمن­­ ­­ ­ اینکه کاهش جدی فساد را در فضای کسب و کار کشور نیز فراهم­ می کند، به این ترتیب اگر از نظام های حرفه ای رتبه بندی استفاده کنیم در تعاملات بین المللی نیز موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حوزه رتبه بندی اعتباری شرایط خوبی نداریم، گفت: توقف در تعاملات بین المللی و رعایت نکردن برخی الگوهای درست فعالیت ها در بورس و نظام بانکی، موجب شده توسعه نظام های رتبه بندی در ایران کند باشد.

فروزانفرد افزود: اگرچه در سال ۱۳۸۴ رتبه بندی در بورس سرمایه جدی گرفته شد اما با تأخیر یازده ساله برای نخستین­ بار­ در سال ۹۵ بررسی ها برای دادن مجوز به شرکت های رتبه بندی انجام شد که در نتیجه آن تا کنون فقط دو شرکت موفق شدند مجوز تأسیس را دریافت کنند.

رتبه بندی اعتباری، عامل مؤثری در جذب سرمایه گذاری خارجی

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: دارا بودن رتبه بندی اعتباری­­ ­شرکت ها،­ اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در ایران است.

خانم فریال مستوفی نیز در حاشیه همایش رتبه بندی اعتباری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: زمانی که به سرمایه گذار یا بانک مراجعه می کنیم آنچه که بیشتر از همه خود را نشان می دهد برخورداری از رتبه بندی اعتباری است، به عبارتی دیگر، وضع هر شرکت با رتبه بندی ابعاد اعتباری آن مشخص می شود.

وی با بیان اینکه در ایران از ظرفیت بالایی برای فعالیت های اقتصادی برخورداریم گفت: یکی از اهداف ما جذب سرمایه گذاری خارجی است، البته در این باره فقط مسائل مالی مطرح نیست بلکه می خواهیم انتقال فناوری نیز صورت گیرد بنابراین در نیل به این هدف برخورداری از رتبه بندی اعتباری می تواند کمک کننده باشد.

لینک مصاحبه