رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در کنفرانس ایران گرین ۲۰۱۹ اعلام کرد – تراز بازرگانی ایران و اروپا تراز نیست

نقد پیش‌نویس قانون ارتقای بازار سرمایه
Tuesday, 12 November 2019
بخش خصوصی در انتظار، تا اروپا راه کارهای عملیاتی اینستکس را اعلام کند
Friday, 6 December 2019

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در کنفرانس ایران گرین ۲۰۱۹ اعلام کرد – تراز بازرگانی ایران و اروپا تراز نیست

اتاق بازرگانی

۱۳ آذر ۹۸

 

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به تفاوت زیاد میزان صادرات کالا از ایران به اتحادیه اروپا و واردات از این منطقه در دوره پسابرجام، عنوان کرد که با برگشت به شرایط عادی این ناترازی باید بهبود یابد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، در سخنانی خطاب به کشورهای اروپایی و نمایندگان شرکت‌های اتحادیه اروپا، با انتقاد از بدعهدی‌هایی که منجر به ناکارآمدی اینستکس و تاخیر زیاد در شروع به کار آن شده است، گفت: دولت ایالات متحده آمریکا می‌گوید کالاهای بشردوستانه را خارج از شمول تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است اما بانک‌های اروپایی به دلیل تهدیدهای آمریکا، حاضر به همکاری با ایران نیستند حتی برای مبادله کالاهای بشردوستانه نیستند. اینستکس نیز هنوز در هاله‌ای از ابهامات در اجرا به سر می‌برد.

فریال مستوفی که در کنفرانس ایران گرین ۲۰۱۹ و برای جمع زیادی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی سخن می‌گفت، با بیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران منتظرند، تا مقامات اروپایی راه‌کارهای عملیاتی برای اجرایی شدن اینستکس را اعلام کنند، افزود: پس از برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران، تجارت میان ایران و اروپا وارد مرحله تازه‌ای شد اما آمارها نشان می‌دهد که در آن دوره، در حالی صادرات اتحادیه اروپا به ایران تا ۳۴۰ درصد رشد داشت که واردات کشورهای این منطقه از ایران تنها رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرد و بنابراین شاهد تجارت نامتوازن میان ایران و اتحادیه اروپا بودیم.

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران سپس افزود: بخش خصوصی ایران امیدوار و مصمم است که پس از رفع تحریم‌ها و بازگشت شرایط عادی به مناسبات اقتصادی، شکاف موجود در تراز تجاری ایران و اتحادیه اروپا برچیده شده و کشورهای اروپایی باید واردات از ایران را افزایش دهند.

مستوفی در بخش دیگری از سخنانش، به توافق‌نامه الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و آن را تجربه‌ای تازه برای ایران در تجارت آزاد با کشورهای همسایه شمالی دانست و یکی از توافقات جدید میان ایران و روسیه و قزاقستان را سوآپ گندم عنوان کرد و افزود: پس از توافق‌نامه الحاق ایران به اوراسیا، با حضور رییس اتاق بازرگانی و صنعت ارمنستان در تهران و ملاقات با رییس اتاق ایران، دو طرف برای تاسیس دفتر تجاری ایران و اوراسیا در ایروان به توافق رسیدند.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این کنفرانس، در توضیحاتی سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ایران را ۸۰ میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه تولید غلات در ایران بالغ بر ۱۹ میلیون تن در سال است، افزود: گندم در حدود ۷۰ درصد تولید غلات در ایران را تشکیل می‌دهد.

 

لینک مصاحبه