آخرین وضعیت ارزهای بلوکه شده / چرا منابع بلوکه شده به کشور برنمی‌گردد؟

پیوستن به FATF مهم‌تر از لغو تحریم‌ها؟
Sunday, 7 March 2021
نمای اقتصاد ایران در سال ۹۹
Saturday, 13 March 2021

آخرین وضعیت ارزهای بلوکه شده / چرا منابع بلوکه شده به کشور برنمی‌گردد؟

تجارت نیوز

۱۷ اسفند ۹۹

بعد از مدت‌ها تلاش و مذاکره بر سر آزادسازی منابع ایران در برخی کشورها، مقامات از آزادسازی این منابع خبر می‌دهند. اما گفته می‌شود که احتمالا این منابع به صورت محدود و آن هم به شکل کالا وارد کشور شود. این در حالی است که به گفته یکی از اعضای اتاق ایران اگر FATF تصویب شده بود ۴۰ میلیارد دلار پول ایران، نقدی وارد کشور می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با ازسرگیری رایزنی مسئولان داخلی با مقامات کشورهایی که ایران در آن‌ها پول بلوکه شده دارد، اخبار این منابع حال و هوای بازار ارز را دگرگون کرد.

فعالان بازار می‌گویند هر سیگنالی از احتمال آزادسازی این ارزها فورا تاثیر خود را روی قیمت دلار نشان می‌دهد و با افزایش ریسک معاملات، دست وپای دلالان بازار حسابی می‌لرزد.

حالا هم آنطور که از گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی و مقامات وزارت خارجه بر می‌آید، پس از ماه‌ها انتظار و مذاکره، قرار شده بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن، کره‌جنوبی و عراق آزاد شود. اما رقم این منابع چقدر است و آیا این منابع به صورت ارزی وارد کشور می‌شود یا در قالب کالا؟

لیست سیاه؛ مانع تنفس ارزی کشور

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید FATF مانع بازگشت منابع بلوکه شده به کشور است و اگر منابعی هم قرار باشد آزاد شود به صورت کالاست و نه ارز. این در حالی است که اگر FATF تصویب شده بود ایران می‌توانست منابع بلوکه شده خود را به صورت ارزی وارد کشور کند و نه کالا.

او درباره وضعیت منابع ایران می‌گوید: رقم دقیق منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها را فقط دولت می‌داند و در این مورد هر اظهارنظری بیشتر یک گمان بر اساس شنیده‌هاست. در حال حاضر هم فقط صحبت‌هایی از آزاد شدن منابع ایران شنیده می‌شود اما هنوز هیچ خبر موثقی از آزادسازی منابع نرسیده است.

مستوفی ادامه می‌دهد: گفته شده فقط بخشی از منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود و می‌تواند از طریق کانال سوئیس برای مصرف واردات دارو استفاده شود. این درحالی است که چنانچه پول‌های بلوکه شده ایران، که براساس گفته‌های دولت بیش از ۴۰ میلیارد دلار است، وارد کشور می‌شد تاثیر چشمگیری در وضعیت اقتصادی داشت. آن هم در شرایطی که کمبود منابع ارزی باعث منفی شدن رشد اقتصادی و هم چنین تورم بالا شده و فقر را به دنبال آورده است.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در مورد تهاتر کالا با پول‌های بلوکه شده نیز توضیح می‌دهد: کشورهای بدهکار به ایران، اصرار به تهاتر و صادرات کالای اساسی ندارند، بلکه ایران است که نمی‌تواند پول‌های بلوکه شده را نقدی دریافت کند و این به دو دلیل است یکی تحریم‌های بانکی و دیگری FATF.

به گفته مستوفی FATF بیش از مسئله تحریم‌ها ما را تحت فشار قرار داده است و باعث قطع نقل و انتقالات پولی با کشورهای دوست هم شده است. او می‌گوید: اگر FATF تصویب شده بود ۴۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران می‌توانست به صورت ارزی وارد کشور شود.

به گفته مستوفی اکنون هر بانکی با ایران معامله کند از طرف آمریکا جریمه می‌شود اما حتی اگر تحریم‌ها هم در مواردی خاص کنار برود، چون تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه هستند، باز هم هیچ کشوری حاضر به همکاری نیست.

همچینن بر اساس گفته‌های مستوفی این که ما صرفا لوایح را بررسی و تصویب کنیم کافی نیست، لازم است جلسه FATF هم برگزار شود تا بتوانند ایران را از لیست سیاه خارج کنند. بنابراین با توجه به این که FATF هر سال در یک زمان مشخص جلسه برگزار می‌کند. تاخیر بیشتر در بررسی و تصویب لوایح موجب می‌شود فرصت ایران در این باره از دست برود.

آزادسازی ۳ میلیارد دلار؟

روز گذشته هم سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تجارت‌‌نیوز خبر داد که طبق اطلاعاتی که از منابع غربی به آنها رسیده، آمریکا به سه کشور کره‌ جنوبی، عمان و عراق اجازه داده هر کدام یک میلیارد دلار از پول ایران را برای خرید کالاهای اساسی مورد استفاده قرار دهند.

بنابراین در حال حاضر به نظر می‌رسد نرخ اسکناس آمریکایی روی همین اخبار مثبت در حال موج ‌سواری است و با تعدیل انتظارات تورمی روندی کاهشی پیش گرفته . جالب اینجاست کاهش انتظارات تورمی در بازارها در حالی اتفاق افتاده که صراحتا اعلام شده منابع ایران به صورت نقدی به کشور باز نمی‌گردد.

بنابراین تعدادی از کارشناسان از جمله مهدی کرمی‌پور، نماینده سابق ستاد توسعه اقتصاد ایران در عراق و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق باور دارند که چراغ سبز آمریکا در ماجرای آزادسازی ارزهای ایران یک مانور سیاسی بوده و با توجه به این که پولی هم وارد کشور نمی‌شود، در حدی نیست که روی بازار و اقتصاد ما اثر بگذارد.

در مقابل اما عده‌ دیگری از کارشناسان از جمله، احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی معتقدند آزادسازی منابع ایران در هر حجم و به هر صورتی که باشد، یک سیگنال مثبت بین‌المللی محسوب می‌شود و باید به آن خوشبین بود.

 

لینک مصاحیه