عضو موسس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر داد: همبستگی کم نظیر مردم چین با نظام سیاسی این کشور

با رفع تحریم ها، شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌ و رونق صادرات و واردات کشور خواهیم بود
Friday, 21 May 2021
بازگشت بانک مرکزی به ماموریت کنترل تورم
Saturday, 22 May 2021

عضو موسس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر داد: همبستگی کم نظیر مردم چین با نظام سیاسی این کشور

خبرآنلاین

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

عضو هیات موسس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: موفقیت کشور چین در مقابله با کرونا متاثر از همبستگی و انسجام سیاسی مردم این کشور در راستای ساختار حاکمیتی بود و چنین نمونه ای در کشورهای دیگر دنیا کمتر مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحولات چندسال اخیر در چین سبب شده است که این کشور از یک کشور فقیر به کشوری سرمایه دار که رتبه دوم اقتصاد دنیا را دارد تبدیل شود . این اتفاق بی دلیل نبوده است حکومت برای مردم برنامه ریزی کرده و مردم نیز به آن عمل کرده اند تا این کشور را در جایگاهی که در حال حاضر قرار دارد برسانند

فریال مستوفی عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید:”سوسیالیسم با خصوصیات چینی” از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولی بنیادی در ساختار حکومت کشور چین در دستور کار قرار گرفت،چین تا قبل از انقلاب چین کشوری بود که به صورت دیکتاتوری و بدون هیچ پیشرفتی اداره می شد و فقر زیادی نیز در این کشور وجود داشته و نیازمند تحولی بود که بتواند این کشور را از این بحران نجات دهد . به همین دلیل گروه آقای مائو تحول بزرگی را به صورت تساوی در حقوق همه مردم ایجاد کردند و این سبب شد مردمی که کار نمی کردند و تحت تاثیر مواد مخدر بودند به خود باور داشته باشند و هر کدام به نوبه خود در زندگی خود تغییر ایجاد کنند. در واقع گروه مائو توانستند این تغییر را در نگرش مردم ایجاد کنند . با آمدن آنها به عنوان نظام سوسیالیستی و کمونیستی یک مرتبه ای در حکومت این کشور به وجود آمد و همین سبب شد که مردم منضبط و کاری شوند و بعد از آن تشکیلات بعدی نیز توانست دریچه درها را به اقتصادنیا باز کند و سبب ایجاد رونق اقتصادی کشور و مردم شود.

این فعال حوزه چین ادامه می دهد: در حال حاضر سیستم کشور چین سوسیالیستی و کمونیستی است اما اقتصاد این کشور باز و آزاد است و تلاش بر این شده است که قدرت بخش خصوصی بیشتر و بیشتر شود و به همین دلیل است که کشوری که تا مدت ها در فقر مطلق زندگی می کردند به عنوان دومین قدرت بزرگ دنیا شناخته شده است و پیش بینی ها بر این استوار است که این کشور تا چند سال آینده جای آمریکا را نیز خواهد گرفت و به قدرت اول اقصاد دنیا تبدیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه صادرات در این کشور حرف اول را می زند معتقد است که چین به کارخانه بزرگ  دنیا تبدیل شده است و بعد از کرونا نیز با وجود اینکه اقتصاد در بسیاری از کشورها با رشد منفی روبرو شده است اما این کشور در سایه اتکا به مردم توانسته است دردوران کرونا نیز رشد مثبت اقتصادی داشته باشد و این نشان میدهد که مردم در کنار دولت این کشور قرار دارند و این حرکت رو به جلو اقتصاد چین را می سازد.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است که موفقیت  کشور چین در مقابله با کرونا متاثر از همبستگی و انسجام سیاسی مردم این کشور در راستای ساختار حاکمیتی بود و  چنین نمونه ای کمتر در کشورهای دیگر دنیا مشاهده می شود

مستوفی تاکید می کند در چین مردم به دولت اعتماد کامل دارند و هر چه دولت می گوید مردم آن را می پذیرند برخلاف بسیاری از کشورها که اعتماد متقابل بین مردم و دولت وجود ندارد . وقتی در چین دولت دستوری می دهد مردم به خوبی آن را اجرا می کنند دلیل آن هم این است که می دانند دولت اگر برنامه ای برای آنها در نظر می گیرد خیر و صلاح آنها را در پی دارد. و به همین دلیل است که آن را انجام می دهند .

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین به کشورهای غربی که در آنجا دموکراسی حاکم است اشاره کرده و می گوید در این کشورها که افراد آزاد هستند و نظرات مختلف را ارائه می دهند مردم کمتر از دستورات دولت ها اطاعت می کنند و دلیل ادامه دار شدن کرونا را می توان به این موضوع بی ربط ندانست. در چین مردم قانونمند هستند اما در کشورهای دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد . در بسیاری از کشورها اگر مردم نخواهند پروژه ای اجرا نشود این اتفاق رخ نمی دهد اما در چین اگر قرار باشد پروژه ای انجام شود بدون هیچ بحثی این اتفاق رقم خواهد خورد زیرا مردم می دانند دولت رفاه آنها را می خواهد و به همین دلیل آن را می پذیرند.

مستوفی معتقد است که همیشه مخالفت هایی در همه کشورهای دنیا از سوی برخی از مردم آن کشور وجود دارد اما اکثر مردم در چین به دلیل آنکه دولت برایشان رفاه ایجاد کرده است کمتر به دنبال مخالفت با آن هستند زیرا وقتی شرایط خود را با چندسال پیش خود مقایسه می کنند می بینند که رفاه کامل دارند و این نتیجه اقدامات دولتی است که در این کشور روی کار است.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه چین بزرگترین کشوری است که پس انداز های زیادی دارد و مردم در رفاه هستند تاکید می کند : چین کشوری است که فقر زدایی را به صورت کامل انجام داده است و هیچ فقیری در آن کشور زندگی نمی کند به همین دلیل مردم اعتماد به سیستم حاکم دارند و سعی می کنند در کنار آن قرار بگیرند.

 

لینک مصاحبه