تامین مالی پروژه معدن مهدی آباد با استفاده از توان بانک‌های خارجی

برنامه ریزی برای افزایش مشارکت اقتصادی زنان توسط اتاق بازرگانی – جهان اقتصاد
Saturday, 7 March 2015
درختکاری فریال مستوفی در جوار معدن مهدی‌آباد
Saturday, 7 March 2015

تامین مالی پروژه معدن مهدی آباد با استفاده از توان بانک‌های خارجی

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، فریال مستوفی امروز در نشستی خبری با تشریح فعالیت‌های شرکت کارون دز دشت در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: نخستین پروژه این شرکت احداث کک سازی زرند در کرمان بود که با موفقیت به انجام رسید. در آن پروژه ما توانستین با اختلاف قیمتی زیاد نسبت به سایر رقبا برنده مناقصه مربوط به اجرای پروژه شویم. به طوری که پیشنهاد قیمتی ما برای اجرای آن پروژه حدود ۳۰ میلیون دلار بود در حالی که پیشنهاد اول و دوم در این پروژه به ترتیب ۲۰۷ و ۸۰ میلیون دلار بود.
وی با اشاره به اینکه شرکت کارون دز دشت در حال حاضر پیمانکار اجرای هفت طرح فولادی استانی است، افزود: در سال ۲۰۰۷ ما پیش‌بینی تحریم و تاثیر منفی آن بر اجرای طرح‌های فولادی استانی را کردیم و حتی این موضوع را به شرکت ملی فولاد نیز انتقال دادیم که البته در آن زمان ترتیب اثری روی این موضوع داده نشد. مجددا پس از چند سال و در دولت یازدهم ایمیدرو وارد مذاکره با ما برای اجرای طرح‌های فولادی استانی شد.
او با تاکید بر اینکه تلاش کردیم در اجرای پروژه‌های فولادی استانی تا جای ممکن است از تجهیزات و ماشین آلات به روز دنیا و بعضا اروپایی استفاده شود، عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر هفت طرح فولادی دو پروژه گندله‌سازی در بافق و بندرعباس را نیز در قالب پیمانکار در دست اجرا داریم. از سوی دیگر پروژه فولادسازی ارفع نیز از جمله پروژه‌های موفق شرکت KDD محسوب می‌شود.
رئیس هیات مدیره شرکت کارون دز دشت در ادامه درباره پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد توضیح داد: شرکت ما در سال ۱۳۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ سهام عمده ایمیدرو در شرکت روی مهدی آباد را خریداری کرد. بد نیست بدانیم که ایمیدرو تا قبل از سال ۱۳۸۹ سالها با شرکت استرالیایی یونیون در معدن سرب و روی مهدی آباد قرارداد داشت و براساس مطالعات اکتشافی انجام شده این معدن یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان محسوب می‌شود.
مستوفی اضافه کرد: مجوزهای لازم برای اجرای پروژه بهره‌برداری از این معدن اخذ شده است و بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان ماشین آلات نیز به منظور انجام عملیات خاکبرداری و باطله برداری در معدن مستقر شده‌اند. مجوز بهره‌برداری از این معدن نیز به مدت ۲۵ سال به شرکت کارون دز دشت از سوی ایمیدرو واگذار شده که این مدت زمان نیز قابل تمدید است. قرار است در این پروژه یک واحد کنسانتره روی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن احداث شود. همچنین طبق آمارها ذخیره معدن سرب و روی مهدی آباد در بخش روی با عیار ۷ درصد به میزان ۲۰۰ میلیون تن و با عیار پایین‌تر از ۷ درصد به میزان ۴۰۰ میلیون تن است.
به گفته وی بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی آباد با توجه به مطالعات انجام شده کاملا توجیه اقتصادی ندارد به طوری که براساس قیمت روی ۱۷۰۰ دلار بهره‌برداری از این معدن کاملا توجیه اقتصادی دارد و الان قیمت روی بالاتر از این رقم است و پیش‌بینی می‌شود حتی طی سال‌های آینده این قیمت بیشتر هم شود.
رئیس هیات مدیره شرکت کارون دز دشت خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی معدن سرب و روی مهدی آباد برای بالغ بر ۱۳۰۰ نفر به صورت و چند هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.
او همچنین با اشاره به سهام شرکت کارون دز دشت در منطقه سنگان گفت: در این منطقه نیز احداث یک واحد کنسانتره‌سازی ۲٫۶ میلیون تنی و یک گندله سازی ۵ میلیون تنی در دست برنامه بوده و قرار است یک واحد کنسانتره ۲٫۶ میلیون تنی دیگر نیز در این منطقه احداث شود.

مستوفی در ادامه با انتقاد از نحوه واگذاری‌های انجام شده در چند سال اخیر توضیح داد: در بسیاری از موارد شاهد واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی غیرواقعی بوده‌ایم. به طوری در گذشته لااقل روی عملکرد شرکت‌های دولتی نظارت حداقلی وجود داشت اما بعد از واگذاری همین نظارت هم از بین رفت. امیدواریم در دوره جدید اتاق تهران نمایندگانی وارد اتاق شوند که از بخش خصوصی واقعی باشند و بتوانند روابط بخش خصوصی ایران با کشورهای دیگر را توسعه دهند. باید بدانیم که بخش خصوصی کشور دیگر تمایل چندانی به همکاری با دول ایران ندارند بلکه تمایل زیادی به مشارکت و همکاری با بخش خصوصی کشورمان دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره هفتم اعضای گروه ائتلاف برای فردا را افرادی توانمندی و باتجربه دانست و گفت: در همین حال به تازگی فعالان حوزه سنگ آهن و فولاد نیز فهرست افراد مورد حمایت خود را منتشر کرد که من نیز به همراه دوستان فولادی و سنگ آهنی خود در این فهرست حضور دارم. امیدوارم بتوانم در صورت راهیابی به هیات نمایندگان اتاق تهران نماینده خوبی برای صنعت سنگ آهن و فولاد کشور نیز باشم.
رئیس هیات مدیره شرکت کارون دز دشت همچنین در پاسخ به سوالی تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را تا سال ۱۴۰۴ بعید دانست و در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه شیوه تامین مالی اجرای پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد چگونه خواهد بود؟ توضیح داد: ما با وجود تحریم‌ها توانستیم در این پروژه با یک شرکت خارجی یعنی الموارید عمان جوینت شویم و باید بگویم که من برای اجرای این پروژه خیلی روی استفاده از توان بانک‌های داخلی حساب باز نکرده‌ام بلکه به دلیل روابط خوبی که با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دنیا داریم روی توان این بانک‌ها و موسسات حساب باز کرده‌ام. ضمن این که بخشی از منابع مالی اجرای پروژه نیز از طریق آورده ما و شریک خارجی تامین خواهد شد.
مستوفی گفت: سال قبل که به همراه رئیس ایمیدرو در کنفرانس معدنی معبتر ایندابا در آفریقای جنوبی شرکت کرده بودم در آنجا حتی قبل از این که حوزه فعالیت شرکت خودم را معرفی کنم به محض اینکه حاضران در نمایشگاه متوجه ایرانی بودن من می‌شدند از معدن سرب و روی مهدی آباد سخن می‌گفتند که این نشان‌دهنده اهمیت و اعتبار بالای این معدن در سطح جهان است.

 

 

http://www.minews.ir/fa/doc/news/22449/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%8A%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%8A-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%8A-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%83-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A