فریال مستوفی، بانوی کارآفرینی که تا کنون از بیرون رفتن میلیون ها دلار ارز کشور جلوگیری کرده است – رقیب میلیون دلاری شرکت های بزرگ جهان

رمز ماندگاری سرمایه خارجی
Monday, 9 November 2015
۱۰ بانوی کارآفرین برتر سال – آنها برای هزاران خانواده شغل درست کردند
Saturday, 21 November 2015

فریال مستوفی، بانوی کارآفرینی که تا کنون از بیرون رفتن میلیون ها دلار ارز کشور جلوگیری کرده است – رقیب میلیون دلاری شرکت های بزرگ جهان

مجله دیده بان

آبان ۹۴

مهندس فریال مستوفی یکی از موفق‌ترین بانوان کارآفرین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است. خدابیامرز پدرش که تا همین دو سال پیش در قید حیات بود، یک ملاک صاحب نفوذ و موفق درخوزستان بود. او هیچ‌گاه از کاز و تلاش دست نکشید و با وجودی‌که قاعدتا از سال‌ها قبل تامین بود و نیازی به کار کردن نداشت، اما لذت کار کردن و مفید بودن برای جامعه او را وامی‌داشت که تا این سن‌وسال هم همچنان فعال باشد. کار او کشاورزی در املاکش بود و بانو فریال مستوفی هم از همان کودکی با این شیوه پدر بزرگ شد و کار و تلاش و تاثیرگذاری روی جامعه جزئی لاینفک از کاراکترش شده است هرچند به راه پدر نرفت و بعد از تحصیلاتش در خارج از کشور، مدتی در کار بازرگانی وارد شد و بعد به کار صنعت پرداخت و هم‌اکنون از بزرگان این عرصه در کشور و از کارآفرینان برجسته و شناخته‌شده است.

مشهورتر در خارج از ایران

در لحظات زندگی این مدیر توانمند وقت خالی کمی پیدا می‌کنید. می‌گوید: «روزی ۱۴ساعت کار می‌کنم تا موثر باشم نه آنکه صفر‌های بانکی‌ام بیشتر شود. از اینکه می‌توانم برای مملکتم و شرکتم کار موثر کنم خوشحالم.»

خانم مستوفی که تاکنون ده‌ها پروژه بزرگ را راهبری و به سرانجام مطلوب رسانده متولد دزفول و تحصیلکرده فوق‌لیسانس اقتصاد و آمار است. در خارج از ایران؛ اروپا، چین، هنگ‌کنگ چندین شرکت دارد. تعدادی شرکت هم در ایران دارد که این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند. فعالیت اصلی‌اش اجرای پروژه‌های صنعتی و معدنی است. کار صنعتی اصلی شرکت‌شان در زمینه فولاد است اما در زمینه‌های دیگر فلزی و غیرفلزی هم فعالیت دارد. یکی دیگر از شرکت‌های ایشان BRP و شرکت دیگر هم MIS است که در زمینه شرکت نفت فعال است.

با حسن شهرتی که در همه زمینه‌های تجاری دارد، روابط بین‌المللی خیلی گسترده‌ای با تمام نقاط دنیا دارد. علاوه بر ایران در خارج از ایران هم، بسیاری از کسانی که در این زمینه‌ها فعالیت یا تحقیق می‌کنند نام ایشان را شنیده‌اند. وقتی سایت شخصی‌اش را راه‌اندازی کرد، در ظرف مدت کوتاهی ۴هزار و ۵۰۰نفر و بیشتر از خارج از کشور سایت ایشان را دیدند.

رقیب شرکت های بزرگ خارجی

داستان موفقیت ایشان خیلی شنیدنی است و البته در مجال کوتاه نمی‌گنجد.

او یکی از سازندگان کارخانه‌های بزرگی است که در زمینه فولاد و صنایع دیگر ساخته شده‌اند و چندین بار اتفاق افتاده که شرکت‌های بزرگ خارجی با ارائه قیمت‌های زیاد برای ساختن کارخانه‌ای در ایران دندان تیز کردند اما شرکت KDD که مهندس مستوفی مدیرعامل آن است، در یک اقدام ملی قیمت آنها را شکسته و این کارخانه‌ها را با کمترین قیمت و بیشترین کیفیت برای کشور ساخته و از خروج میلیون‌ها دلار پول مملکت جلوگیری کرده است.

اولین مناقصه‌ای که با همراه MCC (که یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادسازی چین است) در آن شرکت کردند، کک‌سازی زرند بود. در این مناقصه این تیم توانست با تمام رقبای اروپایی و روسی و چینی و ایرانی که داشت، برنده مناقصه باشد. برای این پروژه از ۲۰۷ میلیون دلار قیمت داده بودند تا قیمت‌های دیگر و آنها ۳۱میلیون دلار قیمت دادند و کمترین قیمت قبل از آنها ۸۰میلیون دلار بود. یعنی در یک پروژ حداقل ۱۷۰میلیون دلار به نفع مملکت کار کرد که با احتساب دلاری ۳هزار و ۴۰۰تومان الان می‌شود چیزی بالاتر از ۵۰۰میلیارد تومان!

کمترین قیمت، بهترین کار

یکی از ویژگی‌های پروژه‌هایی که این مدیر و متخصص پروژه‌های بزرگ صنعتی در آنها حضور پیدا می‌کند این است که ایشان با کمترین قیمت بهترین کار را انجام می‌دهد و از این طریق رقیب بسیاری از شرکت‌های معتبر خارجی است. همین پروژه زرند که ذکرش رفت چندین سال است که با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار پایین درحال تولید است. بعد از این حسن انجام کار بود که مجموعه‌های دولتی داخلی متوجه شدند از هر نظر می‌توانند به مدیریت و صداقت مجموعه‌های تحت مدیریت این بانوی کارآفرین اطمینان کنند. پروژه بعدی‌شان ذوب‌آهن اصفهان بود که باز هم یک کک‌سازی بود. در سال ۲۰۰۷ هم مناقصه هشت طرح فولادی آمد که باز با همین شرکای چینی و اروپایی در این مناقصه شرکت کردند و یک سال بعد هم در پروژه فولادسازی ارفع برنده شدند. با وجود کل مشکلاتی که هم از نظر نقل و انتقلات مالی و هم از نظر فرستادن تجهیزات در زمان تحریم داشتند، پروژه‌هایشان جزو معدود پروژه‌هایی بود که در مدت زمان قید شده تمام شد.

ایجاد اشتغال در منطقه محروم مهدی آباد

هم‌اکنون شرکت‌شان با دو پروژه گندله‌سازی ظرفیت عظیمی برای اشتغال در منطقه محروم مهدی‌آباد ایجاد کرده و وقتی با بانو فریال مستوفی صحبت می‌کنید بیشتر از هرچیز از اینکه توانسته باعث اشتغال هموطنانش شود خوشحال است.

به زودی ذخایر معدن انگوران زنجان که بزرگترین تولیدکننده سرب و روی کشور محسوب می‌شود به پایان خواهد رسید و منطقه محروم مهدی‌آباد یزد با مدیریت این بانوی کارآفرین و فعال اجتماعی قطب معدن ایران خواهد شد. عملیات پیش باطله‌برداری معدن مهدی‌آباد یزد از فروردین‌ماه ۹۴ آغاز شد تا این معدن با برخورداری از ۱۶۰ میلیون تن ذخیره سرب و روی جایگزین معدن انگوران برای تامین نیاز داخلی و حتی صادرات شمش باشد. نتیجه مطالعات از بازار جهانی نشان می‌دهد ذخایر معادن بزرگ روی دنیا نیز رو به پایان است و عرضه این فلز در بازارها با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شده و اکنون معدن مهدی‌آباد بیشترین ذخایر سرب و روی دنیا را هم در سطح  و هم در عمق خود دارد.

هم اکنون بیش از ۱۰ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تنی و چندین دستگاه بیل مکانیکی، لیفتراک، بلدوزر و لودر و سایر ماشین‌آلات جانبی در سایت معدن مهدی آباد مشغول کارند تا این پروژه عظیم ملی هرپه زودتر به بهره برداری برسد.

اعتماد به زنان و شایستگی های آنان

مهندس فریال مستوفی در نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار به عنوان یکی از ده بانوی برتر سال برگزیده شد. در روزی که قرار بود بهترین های سال را معرفی کنند، مستوفی تنها بانویی بود که به عنوان سخنران پشت تریبون قرار گرفت. بانوی موفق کارآفرین در حضور مهمانان و جمعی از مسئولان عالی رتبه مملکتی سخنانی ارائه کرد که حاوی رهنمودهای مهمی برای بانوانی بود که می خواهند موفق باشند.این بانوی فعال و موفق اقتصادی که سال‌ها در سطح بالای تولید و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، عنوان کرد: «من به‌عنوان یک کارآفرین و فعال اقتصادی زن بر فرهنگ‌سازی در راستای ایجاد و تقویت اعتماد به زنان و شایستگی‌های آنها به‌عنوان یک ضرورت تأکید دارم. وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها به ویژه صداوسیما می‌توانند در این عرصه فعال باشند و در شکل‌گیری فرهنگ و اعتماد درست نسبت به شایستگی‌های زنان در جامعه سهیم باشند. مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی نیز کمرنگ است، حضور زنان در مجلس کمتر از ۳درصد و در بخش‌های دیگر در خوشبینانه‌ترین شرایط به یک درصد هم نمی‌رسد و این مساله با عدالت در اخذ مسئولیت‌ها و با در نظر گرفتن شایستگی‌ها و ظرفیت‌های موجود در جامعه زنان کشور همخوانی ندارد. از طرف دیگر شاهد رشد کمی و کیفی بانوان در عرصه فعالیت‌های تشکلی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم که اتفاق مبارکی است و باید مورد تقویت و تشویق قرار گیرد».

گرایش زنان به عرصه های فناوری، دانش و کارآفرینی

مستوفی در روز گرفتن جایزه همچنین گفت «در کشور ما، زنان، همواره دوشادوش مردان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، حضور داشته‌اند؛ اما هیچ گاه این حضور، به مشارکتی جدّی در صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، تبدیل نشده بود و زنان، معمولاً به ساده‌ترین کارها در پایین‌ترین رده‌ها اشتغال داشتند، ولی در سال‌های اخیر، با تغییرات اجتماعی‌ای که در کشور رخ داده، گرایش زنان، به عرصه‌های فناوری، دانش و کارآفرینی، افزایش یافته است. امید است که این روند، به مشارکتی جدی و فعال تبدیل شود، زیرا این افزایش کیفی اشتغال زنان، می‌تواند در بخش‌های مختلف جامعه، اثرات حائز اهمیتی داشته باشد. از جمله، موجب بالا رفتن سطح درآمد خانواده و به تبع آن، بالا رفتن سطح رفاه آن خانواده خواهد شد و در این میان، بار سرپرستی خانواده برای مردان، سبک‌تر و با بالارفتن عرضه نیروی کار، سطح دستمزدها و هزینه تولید و قیمت محصولات، کمتر می‌شود».

۱۰ راهکار بانوی کارآفرین که از طریق آنها زنان می‌توانند به ارتقای وضعیت اشتغال خود کمک کنند

۱- شناسایی مشاغل غیرسنتی و تلاش برای ورود به این گونه مشاغل، مانند: بازرگانی، آموزش و پژوهش، ارتباطات و رسانه‌ها.

۲- شرکت در دوره‌های آموزش کارآفرینی و مدیریت و آشنایی با این مراکز و رفع مشکلات با کمک آنها.

۳-  دفاع از شایسته‌سالاری و مبارزه با تبعیض جنسیتی، به منظور ارتقای رتبه کارکنان زن، به پست‌های مدیریتی بالاتر.

۴-  حمایت از سازمان‌های مربوط به زنان، در بخش‌های دولتی و غیردولتی و همچنین دیدن آموزش‌های لازم و تلاش برای ایجاد تشکل‌های غیردولتی(NGO) مربوط به زنان.

۵- زن باید جایگاه واقعی خود را بیابد و این مهم در کتب درسی و رسانه‌های گروهی مختلف به‌ویژه تلویزیون مورد توجه واقع شود.

۶- باید زمینه لازم را جهت ارتقای زنان به سطوح بالای شغلی فراهم کرد.

۷-  باید آگاهی‌های لازم به شوهران در مورد اشتغال زنان و تأثیرگذاری آن بر بنیان‌های اقتصادی و فرهنگی خانواده داده شود.

۸- باید حداقل در برهه‌ای کوتاه از زمان- به عنوان عامل انگیزشی- مدیریت و هدایت برنامه‌ها و پروژه‌های مهم رشد و توسعه به زنان شایسته و متخصص و کارآمد واگذار شود.

۹-  باید باورها و پندارهای غلط جامعه در مورد استعداد و اشتغال زنان اصلاح شود.

۱۰- محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در راستای ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی فعالیت‌های زنان باید از بین برد.

بدون تردید، شناخت جایگاه واقعی زنان ایرانی و احیای جایگاه سازندگی آنها، نیازمند بازنگری جدی به این مقوله است. اولین قدم خودباوری و توجه به شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان و رفتن به سمت کسب جایگاه‌های متناسب با این توانمندی‌ها و درنهایت، تلاش برای ارتقای جایگاه و پیشبرد نقش جامعه زنان کشور در توسعه همه جانبه پایدار است.

 

لینک مصاحبه