معدنی‌های بخش خصوصی برای مقابله با بازی سیاسی جدید امریکا پیشنهاد دادند – کمپین اعتراض با محوریت بخش خصوصی

دولت اذیت کند از معدن کنار می‌کشیم
Sunday, 6 December 2015
از سوی فعالان بخش خصوصی مرکز مشاوره راه‌اندازی شد – خدمات ۷ گانه برای سرمایه‌گذاران
Monday, 28 December 2015

معدنی‌های بخش خصوصی برای مقابله با بازی سیاسی جدید امریکا پیشنهاد دادند – کمپین اعتراض با محوریت بخش خصوصی

روزنامه صمت

۲۸ آذر ۹۴

مهدی نیکوئی – گروه معدن: اوضاع معدن آنطور که باید خوب نیست. بخش اقتصادی مهمی که از رکود کنونی در بازارهای جهانی، تحریم‌های اقتصادی چندساله، مشکلات مالی و فرسودگی ماشین‌ها و تجهیزات رنج می‌برد، امیدوار بود بتواند باز هم به روزهای خوش لبخند بزند.

امیدواری‌ها از تلاش تیم دیپلماسی کشور برای حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران ناشی می‌شد و با حاصل شدن توافق با کشورهای صنعتی جهان به اوج خود رسید. از آن زمان تا به امروز، همواره گروه‌های معدنی مختلف از کشورهای دور و نزدیک راهی ایران شده‌اند تا شرایط را برای همکاری‌های معدنی بسنجند. کارشناسان داخلی و مسئولان هم، دست به‌دست هم داده بودند که مشکلات را از سر راه بردارند و آینده روشنی برای این بخش پرظرفیت رقم بزنند. اما باز هم امریکا اقدام به سنگ‌اندازی در مسیر توسعه کشور کرد.

داستان از آن جا شروع شد که هفته گذشته مجلس نمایندگان امریکا به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل شدن به قانون (تصویب مجلس سنا)، سفر افرادی را که به تازگی در یکی از ۴ کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به امریکا، محدود می‌کند. این اتفاق می‌تواند بخش معدن را باز هم تحت تاثیر منفی قرار دهد. کارشناسان و فعالان معدنی جهان، در صورت تصویب این طرح در سفر به ایران و همکاری‌های ۲ جانبه تجدیدنظر خواهند کرد. اما چه باید کرد؟ آیا باز هم باید دست به دامان تیم دیپلماسی کشور شد تا شاید آنها بتوانند گره از این مشکل باز کنند؟ در صورتی که راهی برای برون‌رفت از معضل کنونی پیدا نشود، تمام رشته‌ها پنبه می‌شوند.

این، غیر عادلانه است

فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره این اقدام کنگره امریکا گفت: مصوبه‌ای که در کنگره تصویب شده ایران را جزو کشورهای تروریستی قرار داده، در صورتی‌که در هیچ کدام از اقدامات تروریستی که در دنیا انجام شده هیچ وقت یک ایرانی نقش نداشته است. ایران همیشه مخالف اقدامات تروریستی بوده، بنابراین قرار دادن ایران در این طبقه بسیار غیرعادلانه است.

او که یکی از کارشناسان معدنی کشور به شمار می‌آید، سپس درباره اثرات این اقدام کنگره امریکا بر تجارت ایران اظهار کرد: به‌طور قطع این مصوبه بر تجارت اثر می‌گذارد. وقتی به یک اروپایی که تا به حال برای رفتن به امریکا به ویزا نیاز نداشته، گفته شود اگر به ایران سفر کنی باید دوباره ویزا بگیری، مشکلاتی پیش می‌آید. فردی که برای تجارت مجبور است مرتب به امریکا سفر کند، برایش سخت است که هر بار ویزا بگیرد. به همین دلیل به طور قطع این موضوع بر تجارت ما اثر می‌گذارد، اما به نظرم این موضوع در اصل غیرعادلانه است. دولت و وزارت خارجه ایران هم باید درباره آن به مراجع قانونی بین‌المللی اعتراض کند، صد درصد هم این کار را می‌کند.

باید اعتراض کرد

مستوفی درباره چگونگی اعتراض بخش خصوصی به این مصوبه گفت: مشکل است که یک فرد یا شرکت این اعتراض را پیگیری کند. به هر حال اگر کسی با شرکتی در امریکا کار کند یا با امریکایی‌ها ارتباط داشته باشد، اعتراض به این موضوع را پیگیری خواهد کرد اما باید یک اعتراض دسته‌جمعی به سازمان‌های اقتصادی مانند سازمان جهانی تجارت انجام شود. اگرچه اتاق بازرگانی ایران هم موضوع اعتراض را پیگیری می‌کند، اما فکر می‌کنم تهیه یک درخواست رسمی از طرف بخش خصوصی می‌تواند یک اقدام خیلی خوب باشد که با جمع کردن امضا از بخش خصوصی، به طور رسمی آن را ارائه کنند. به نظر من باید این اعتراض را به صورت شدید انجام داد به طوری که در رسانه‌های دنیا هم مطرح شود.

او در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره کمپین اعتراضی که محسن جلالپور، رییس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد راه‌اندازی آن را داده، چیست؟ گفت: موافقم. پیشنهاد من هم تشکیل یک کمپین به وسیله بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید اعتراض‌شان را به این موضوع ابراز کنند. به طور حتم به نتیجه هم می‌رسد. نباید درباره چنین موضوعی یکپارچگی خود را از دست بدهیم.

دستگاه دیپلماسی مداخله کند

سعید صمدی، رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران هم شرایط ایجاد شده را بسیار ناامیدکننده توصیف می‌کند. او طرح اخیر کنگره امریکا را یک نوع «تحریم غیرمستقیم» می‌داند که مشکلات بیشمار و بی‌سابقه‌ای را برای بخش معدن کشور ایجاد خواهد کرد. صمدی ادامه داد: حتی می‌توان گفت که اثر این اقدام و سیاست امریکا از تحریم‌های مستقیم بسیار شدیدتر خواهد بود. تنها یکی از عواقبی که گریبان فعالان معدنی کشور را می‌گیرد، مذاکره در یک کشور واسطه است. اما مشکلات به این ختم نمی‌شود و شرایط دشوار دیگری هم به کشور تحمیل خواهد شد. این وضعیت در حالی است که چند ماه گذشته، شرکت‌های بین‌المللی و برجسته معدنی جهان تمایل خود را به مذاکره با ایران نشان داده بودند و هر هفته شاهد حضور چندین هیات معدنی خارجی در کشور بودیم. با این حال، تصویب چنین طرحی می‌تواند شرایط را به روز نخست بازگرداند.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: امریکا به نحوی در حال تعیین یک نوع «مجازات نانوشته» و شرطی دشوار برای شرکت‌ها و افراد مختلفی گذاشته که قصد فعالیت و همکاری معدنی در ایران دارند. مشخص است که این مجازات نامحسوس اثرات منفی بسیاری خواهد داشت و انگیزه هیات‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری و همکاری معدنی در ایران از بین خواهد برد.
وی اظهار کرد: باید به شکلی این مشکل حل شود و در این راه باید چشم امید به تیم دیپلماسی و وزارت امور خارجه کشور دوخت تا بتواند شرایط را باز هم به حالت عادی برگرداند. به عقیده صمدی، دستگاه‌های دیپلماسی نباید به سادگی از کنار این مسئله بگذرند؛ چرا که اثرات منفی بسیاری بر اقتصاد ایران و به ویژه بخش معدن خواهد داشت.

 

لینک مصاحبه