چهره‌های علمی و دانشگاهی بنیاد بوش در اتاق تهران حاضر شدند – هدف همکاری علمی ایران و اتحادیه اروپاست

نمایندگان بنیاد بوش در اتاق تهران حضور می‌یابند – تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در دستورکار بخش خصوصی
Monday, 27 February 2017
نائب رئیس اتاق تهران مطرح کرد؛ حمایت اتاق تهران از شرکت های دانش بنیان
Tuesday, 28 February 2017

چهره‌های علمی و دانشگاهی بنیاد بوش در اتاق تهران حاضر شدند – هدف همکاری علمی ایران و اتحادیه اروپاست

سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

۱۰ اسفند ۹۵

 

هیات ۱۰ نفره از پژوهشگران علمی و مدرسان دانشگاه که از بنیاد بوش به اتاق تهران آمده بودند، با حضور در یک نشست هم‌اندیشی و هم‌فکری با فعالان بخش خصوصی، راه‌های توسعه همکاری‌ها را هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران را بررسی کردند. این بنیاد یک مرکز غیردولتی برای انجام مطالعات توسعه‌ای و حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی است که به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

در این همایش که به دعوت اتاق تهران برگزار شد، مدیران شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه‌های علمی – پژوهشی، مدرسان و مدیران دانشگاه‌های کشور حضور داشتند و با این مقامات اروپایی مذاکره و گفت‌وگو کردند.

در این نشست هم‌چنین بر نقش اتاق تهران به عنوان تنظیم‌کننده رابطه بخش خصوصی با دانشگاه‌ها تاکید شد. اتاق تهران به واسطه جایگاهی که دارد می‌تواند زنجیر اتصال قدرتمندی میان این دو نهاد باشد تا هم صنعت و هم دانشگاه از خدمات متقابل هم منتفع شوند.

در آغاز این مراسم، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران به نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در توسعه اقتصادی پرداخت و گفت: اتاق تهران به عنوان یک از بزرگترین نهادهای غیردولتی از پیشرفت‌ فناوری در داخل و انتقال دانش فنی توسط موسسات بین‌المللی به صنعت ایران حمایت می‌کند. اتاق تهران همچنین تقویت روابط صنعت و دانشگاه و توسعه تحقیق و پژوهش را نیز مورد حمایت قرار می‌دهد.

محمدرضا بختیاری این نکته را نیز به سخنان خود افزود که اتاق تهران در راستای ایفای مسئولیت‌های خویش، حمایت از توسعه دانش و نوآوری در بخش بهداشت و درمان را به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، در دستور کار قرار داده است.

برنامه‌های اتاق تهران برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این همایش نایب رییس اتاق تهران طی سخنانی به پیوند آموزش و صنعت برای توسعه اقتصادی در کشور اشاره کرد و حضور و همکاری بنیاد بوش آلمان در ایران را گامی اثرگذار در مسیر به‌روزرسانی نیروی انسانی و متخصص در کشور دانست.

مهدی جهانگیری گفت: ایجاد زمینه‌های همکاری نهادهای بین‌المللی همچون بنیاد بوش در ایران، می‌تواند زمینه بروز شکوفایی استعدادهای جوانان ایرانی را فراهم کند.

وی با اشاره به فرصت تاریخی برجام و بازگشایی دریچه‌های تعامل و نزدیکی جهان مدرن با ایران، افزود: از فرصت پیش آمده پس از توافق هسته‌ای باید برای تقویت و توانمندسازی بنگاه‌های بخش‌خصوصی استفاده کنیم که در این راستا، موضوع آموزش بنگاه‌ها و نزدیکی بخش اقتصادی کشور با مناسبات جهانی، حایز اهمیت است.

نایب رییس اتاق تهران با اشاره به پیش‌بینی رشد اقتصادی نسبی ۶ درصدی در برنامه ششم توسعه، افزود: تحقق رشد اقتصادی در کشور مستلزم جذب و جلب سرمایه‌گذاران خارجی است.

جهانگیری در ادامه به تلاش کشور برای استفاده حداکثری از توان و دانش فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج از ایران در راه توسعه کشور، افزود: خوشبختانه دولت یازدهم با وضع قوانین جدید، گام‌های مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته است و این در حالی است که اتاق تهران نیز در بسته بودجه سال آینده خود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: ما در اتاق تهران به دنبال این هستیم که بتوانیم فضایی را برای به فعلیت رساندن استعدادهای جوانان و فارغ‌التحصیلان مهیا کنیم و در این زمینه برنامه‌هایی داریم که یکی از آن‌ها در ارتباط با حمایت و کمک‌های مالی به تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی است. برای اجرای این برنامه امسال بودجه نسبتاً خوبی را در نظر گرفته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته جهش چند ده برابری داشته است. علاوه بر این به دنبال این هستیم که شرایط را برای عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق تهران به وجود بیاوریم و این شرکت‌ها را از امتیازاتی که اعضا اتاق تهران برخوردار هستند، بهره‌مند سازیم و برای فعالیت آن‌ها شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

بالندگی اقتصاد از طریق بهره‌گیری از ظرفیت کارآفرینی

در ادامه این گردهمایی، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان و رییس مرکز مشاوره جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، به جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان اشاره کرد و از اهمیت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه سخن گفت. مستوفی عنوان کرد: ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شود و می‌تواند به ‌هاب تجارت شرق و غرب تبدیل شود. کشوری با ظرفیت‌هایی چون برخورداری از منابع غنی نفت و گاز و وجود جوانان تحصیلکرده. چنانکه ارزش ذخایر ایران معادل ۲۳ تریلیون دلار برآورد شده است. همچنین ایران کشوری پیشرو در تولید محصولاتی از قبیل آهن، مس و فولاد است.
رییس مرکز مشاوره جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران ادامه داد: با توجه به رفع تحریم‌ها، بخش خصوصی قصد دارد، همکاری‌های بیشتری را با شرکت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف ایجاد کند که یکی از آنها حوزه علم و فناوری است.

مستوفی سپس با بیان اینکه در ایران ظرفیت‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، افزود: توسعه فناوری در کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. برای ما مهم است که برای توسعه فناوری، سرمایه‌های خارجی را جذب کرده و از فرار مغزها جلوگیری کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: هدف ما این است که محصولات جدید، تولید کرده و برای عرضه آنها بازارهای جدیدی پیدا کنیم. همچنین نیاز است که برای معرفی محصولات خود، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای داشته باشیم. بنابراین زمینه همکاری در استارت‌آپ‌ها، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات و تخصص‌های دیگر فراهم است. دنیا در حال تغییر است و ما هم باید رویکرد خود را تغییر دهیم و البته چالش‌ها را برای همکاری بیشتر برطرف کنیم.
مستوفی در بخش دیگری از سخنانش، ارتباط میان صنعت و دانشگاه را مهمترین عامل توسعه، توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند به کمک صنعت، اهداف‌شان را محقق سازند و سیاست‌های این دو نهاد باید در یک جهت باشد.

او در ادامه به الزامات توسعه نوآوری و فناوری در کشور اشاره کرد و رفع بروکراسی و تسهیل کسب و کار، اطلاع‌رسانی برنامه‌های کارآفرینی، توسعه تجهیزات آموزشی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، تقویت پارک‌های فناوری و همچنین برقرار ارتباط میان شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله مواردی بود که مستوفی مورد تاکید قرار داد. او افزود: دولت باید از تجاری‌سازی ایده‌ها حمایت کند و مدل‌های جدید تامین مالی، به کار گرفته شود. نقش اتاق‌های بازرگانی در این زمینه بسیار موثر است.

توافق اتاق تهران و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در گردآوری اطلاعات

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که جذب سرمایه‌گذاری خارجی، منجر به انتقال تکنولوژی وافزایش بهره‌وری سرمایه نیز می‌شود. او افزود: ما در پارلمان بخش خصوصی، اقدامات مهمی درجذب سرمایه‌گذاری خارجی و تحکیم روابط صنعت و دانشگاه به انجام رسانده‌ایم. چنانکه مرکزی در اتاق تهران ایجاد شده است که نقش یک تسهیل‌کننده را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایفا می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به ما مراجعه کرده و از این فرصت استفاده کنند. هدف ما جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت توسعه صنعتی است.

فریال مستوفی در ادامه توضیح داد: در این مرکز به دنبال شناسایی خلاهای موجود و فراهم کردن اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاران هستیم. بر این اساس، تفاهمنامه‌ای با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران به امضا رسیده است که به موجب آن جمع‌آوری اطلاعات لازم، معرفی طرح‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری، ایجاد پایگاه اطلاعات و رتبه‌بندی و معرفی مناطق ویژه و آزاد برای سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.

ایجاد همکاری مستمر با شرکت‌های ایرانی

استاد دانشگاه زوریخ سوییس و رییس سابق کمیسیون مطالعات اروپایی نیز در این نشست، با اشاره به برگزاری کنفرانسی در برلین با عنوان «حذف دیوارها» طی ماه نوامبر، گفت: این کنفرانس همزمان با سالروز فرو ریختن دیوار برلین برگزار می‌شود و طی آن به دنبال مشارکت بنگاه‌ها و شرکت‌ها در توسعه دانش و علم هستیم.

خانم هلگا نووتنی طی سخنانی با اشاره به اینکه در عصر حاضر، توجه به آموزش نسل جوان به رویکردی جدی در سطح جهان تبدیل شده است، افزود: دنیای امروز به دنبال آن است که علم و دانش نوین برای توسعه کشورها به کار گرفته شود و در واقع دانش در عصر حاضر، عملگراتر شده است.
وی با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر، توجه دانشمندان از نقاط و کشورهای مختلف به همکاری و تعامل با یکدیگر، افزایش یافته است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۰۰ میلادی، ۴۱ درصد انتشارات علمی جهان متعلق به ایالات متحده آمریکا، ۳۳ درصد متعلق به اروپا و مابقی نیز در اختیار سایر نقاط جهان بود اما طی ۱۰ سال پس از آن این رویه دستخوش تغییر و تحول شد و در حال حاضر سهم آمریکا از انتشارات علمی به ۳۰ درصد تقلیل یافته است و دلیل این اتفاق نیز این است که سایر کشورهای جهان تلاش بیشتری برای مطالعات علمی به خرج داده‌اند.

هلگا نووتنی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون مطالعات اروپایی، افزود: ما به دنبال آن هستیم تا بخش عمده‌ای از هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه فناوری‌های نوین را در کل منطقه اروپا تامین کنیم.

وی با بیان اینکه تمرکز این نهاد اروپایی بر تامین مالی بخش تحقیقات، برقراری ارتباط دانشگاه و صنایع، و نیز توجه به بخش‌های توسعه‌ای، استوار شده است، افزود: در زمینه پروژه‌های توسعه‌ای، شاهد همکاری ایران با اروپا بوده‌ایم و قصد داریم این ارتباط و همکاری را با شرکت‌های ایرانی تقویت کنیم.

هدف توسعه ارتباطات علمی ایران و اروپاست

در ادامه این همایش، یواخیم روگال، رییس هیات مدیره بنیاد بوش نیز معرفی کوتاهی از بنیاد متبوع خود ارائه کرد و گفت: بر اساس خواسته رابرت بوش، موسس بنیاد بوش، دو درصد از درآمد این بنیاد به توسعه علم، تحقیقات و آموزش در سطح بین‌المللی اختصاص می‌یابد و ما نیز برای توسعه ارتباطات علمی ایران و اتحادیه اروپا اینجا هستیم.

او با بیان اینکه چالش‌های مشترکی برای همکاری وجود دارد، افزود: سرمایه ما نیروی انسانی است و این نیروی انسانی سبب پیشرفت آلمان شده است. ایران نیز کشوری غنی از نفت و گاز است. ما به دنبال توسعه ارتباطات هستیم و لازمه تقویت روابط رفع چالش‌های موجود است.

پس از آن میشایل استمپفر، مدیر اجرایی صندوق علم و فناوری وین، نیز با اشاره به تقویت و توسعه تدریجی ارتباط میان صنعت و دانشگاه در قرن بیستم گفت: ما تلاش می‌کنیم استانداردها را ارتقا دهیم و زمینه جذب بهترین افراد در صنعت را فراهم کنیم. ابزار‌ها و روش‌های ما رقابتی است و شرکت‌ها به صورت رقابتی از امکانات بنیاد بوش بهره می‌گیرند.

او گفت: صندوقی که در وین تاسیس شده، روی بخش‌های نانوتکنولوژی، بهداشت و سلامت متمرکز است و از تحقیقات در این بخش حمایت می‌کند. ما هزینه‌ بسیاری صرف می‌کنیم که پژوهشگران به وین بیایند و پژوهش‌های خود را به اجرا بگذارند. ما از پژوهش‌ها حمایت کرده و تلاش می‌کنیم، دانش به سوی تجاری‌سازی و بازار حرکت کند. در واقع چرخه‌ای برای یادگیری مداوم ایجاد کرده‌ایم. همچنین نهادهایی را که به جوانان فرصت رقابت می‌دهند، مورد حمایت قرار می‌دهیم.

حضور گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده اقتصاد ایران

یوسف قاسمی از فعالان اقتصادی بخش تجاری‌سازی های‌تک نیز در پایان این نشست، گزارشی از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در حاضر نزدیک به ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران به ثبت رسیده و این تعداد مشغول به فعالیت هستند، افزود: بر اساس مطالعات موسسه بین‌المللی مکنزی، تولید ناخالص داخلی ایران تا سال ۲۰۳۵ به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

قاسمی با اشاره به اینکه چهارمین منابع بزگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی جهان را در اختیار دارد، گفت: با این وجود، گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۱۴، تنها ۲۳ درصد ارزش افزوده اقتصاد ایران بر پایه نفت و گاز بوده است.

وی در عین حال به میزان بالای فارغ‌التحصیلی دانشجویان ایرانی داخل کشور در رشته‌های مهندسی، اشاره کرد و افزود: طی سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی به ویژه در حوزه‌های فناوری از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شدند و رتبه انتشارات علمی ایران نیز جهش فوق‌العاده‌ای داشته است.
قاسمی همچنین به حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی نیز در راستای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و باید بخش بازرگانی این شرکت‌های نوپا را تقویت کرد.

 

لینک خبر