دیدگاه های “فریال مستوفی” درباره فعالیت اقتصادی زنان

حمایت صواب، دخالت ناصواب
Monday, 2 March 2015
فریال مستوفی، کارشناس اقتصادی:بانک ها سرمایه درگردش تولیدکنندگان را تامین کنند
Monday, 2 March 2015

دیدگاه های “فریال مستوفی” درباره فعالیت اقتصادی زنان

خانم مستوفی که حدود ۳۰ سال پیش در انگلستان فعالیت خود را با تاسیس شرکتی در زمینه انرژی های خورشیدی آغاز کرده است در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد می گوید که حضور کمرنگ زنان ایرانی درعرصه‌ فعالیت های اقتصادی برای او تعجب‌آور است.

او البته به دلایل حضور محدود زنان در حوزه تجارت و بازرگانی نیز اشاره می کند:” زنان ایرانی از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه کمبود خودباوری به مثابه ترمزی در رفتار و عمل اجتماعی آنها عمل می‌کند. زنان ایرانی باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، چون برازنده کارهای بزرگی هستند.” مستوفی در ادامه می گوید:«من هیچ‌گاه به شخصه احساس نکردم که به واسطه زن بودن نمی‌توانم کاری را انجام دهم بلکه هر کاری را که می‌خواستم انجام بدهم، انجام داده‌ام و از موانع گذشته‌ام.” مستوفی اضافه می کند:«اگر کسی توانایی انجام کاری را نداشته باشد نباید مسوولیت آن را بپذیرد اما اگر می‌داند که می‌تواند انجام دهد باید برعکس این کار را انجام دهد و ثابت کند که فرقی میان زنان و مردان در این مقوله نیست.”

او در پاسخ به این پرسش که “اگر زنان در جایگاه ریاست اتاق قرار بگیرند، این توان را دارند که ساختار اتاق را تغییر دهند؟” می گوید:”من معتقد به تغییرات بنیادین و عجیب و غریب نیستم؛ فکر می‌کنم آنچه منطقی است باید انجام داد .”

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به سابقه حضور خود در اتاق ایران و چین اشاره می کند و می گوید:” نزدیک به ۹ سال است که در اتاق ایران و چین حضور دارم. از ابتدای کار خود در هیات مدیره بودم و توانستم ایده‌های خوبی را در بخش سرمایه‌گذاری پیشنهاد داده و آنها را انجام دهم. من علاقه‌مند به کارهای با برنامه هستم به نظر من هدف باید ابتدا برای خودمان درست باشد و به آن اعتقاد داشته باشیم؛ چرا که در این صورت موفق می‌شویم.”

خانم مستوفی در حال حاضر یکی از فعال ترین ومنظم ترین نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران است که بی حاشیه و بی ادعا مشغول کسب وکار شخصی وایفای نقش در حوزه مسئولیت های اجتماعی خود است.

فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران

دولت به جای مدیریت جامع اقتصادی با بخش خصوصی رقابت می‌کند

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران علت بی‌توجهی به بیانیه ۲۰ ماده‌ای اتاق ایران را رقابت دولت با بخش خصوصی دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، هیأت نمایندگان اتاق ایران در نخستین نشست ماهانه خود در فروردین‌ماه امسال، درخواست‌ها و انتظارات خود را از قوای سه‌گانه به‌مناسبت سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در قالب بیانیه‌ای ۲۰ ماده‌ای منتشر کرد و خواهان توجه و انجام آن توسط سه قوه برای تحقق شعار امسال شد. در همین زمینه، فریال مستوفی گفت: “متأسفانه با گذشت حدود سه ماه از بیانیه ۲۰ ماده‌ای اتاق ایران درباره سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، پیشرفتی در دولت، حکومت، بخش ‌خصوصی و رسانه‌ها دیده نمی‌شود و اقدامی در جهت آن انجام نشده است.”

وی افزود: “این نخستین بیانیه‌ای نیست که بدون هیچ عکس‌العملی از کنار آن عبور می‌شود و بعد از مدتی نیز فراموش خواهد شد. زیرا بخش دولتی، بخش‌خصوصی را رقیب خود می‌داند و آن را خیلی به بازی نمی‌گیرد. شاید احساس می‌کنند بخش خصوصی توان‌مندتر است و یا به‌طور کلی نمی‌خواهند این بخش پاگیرد. درحالی که چنین چیزی نیست و آن‌ها باید از بخش‌خصوصی، حمایت کنند.”

مستوفی در خصوص وظایف اتاق برای تحقق این بیانیه ۲۰ ماده‌ای گفت: «اتاق باید مفاد این بیانیه را پی‌گیری و دنبال کند و با پرهیز از شعار آن را طلب کند و به مرحله عمل برساند.”

وی کارهای انجام شده در این سه ماه را شایسته نام‌گذاری سال جدید ندانست و افزود: «من تابه‌حال اقدام مؤثری در این زمینه ندیده‌ام. در مصاحبه تلویزیونی‌ خود نیز ابرزا امیدواری کردم که مسؤولان این نام‌گذاری را در حد یک شعار نبینند و با برنامه‌ریزی به آن جامه عمل بپوشانند.»

مستوفی در خصوص بسته‌های حمایتی وزارت صنایع برای گمرک و صادرات، عنوان کرد: «این بسته‌های حمایتی و تمامی موارد این‌چنینی در مرحله طرح روی کاغذ، خوب و عالی است، اما مهم این است که به این حرف‌ها و بسته‌های حمایتی عمل شود.»

این فعال اقتصادی در خصوص تشدید اقدامات بانک مرکزی برای چک‌های برگشتی و مطالبات معوقات بانک‌ها گفت: «وقتی کسی تعهدی می‌دهد، باید به تعهدش عمل کند. این در همه دنیا وقتی چک می‌دهید، باید به پرداخت آن متعهد باشید. اما باید توجه داشت که در بسیاری از موارد، عمل نکردن فرد به تعهدات خود از روی عمد نیست و از روی ناچاری است. به‌طور مثال، دولت به‌عنوان بدهکار به تعهدات خود عمل نمی‌کند و بالطبع چک او هم برگشت می‌خورد.»

وی ادامه داد: «بنابراین به گمانم باید بین این افراد و کسانی که نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کنند،‌ فرق گذاشت و نباید به آن‌ها هیچ تخفیفی داد. معلوم است که وقتی سازمان دولتی‌ای که به من بدهکار است، به تعهد خود عمل نمی‌کند، من هم نمی‌توانم به تعهد خود نسبت به بانک، عمل کنم.»

مستوفی افزود: «باید به تولیدکنندگان واقعی که تحت فشار هستند، کمک کنیم تا بتوانند سرپا بایستند. زیرا همه تولیدکنندگان دنبال رانت‌ نیستند، اما این‌که چه‌طور بشود آن‌ها را جدا کرد، مسأله بزرگی است.»

وی با اشاره به صحبت رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اتاق مبنی بر عدم تناسب اقدامات این‌چنینی سیستم بانکی با سال تولید ملی، در مورد سازوکار شناخت افراد واقعی و سوءاستفاده‌گران گفت: «اگر سوءاستفاده‌چی‌ها را به سزای اعمال خود برسانیم، ناخودآگاه تعداد آن‌ها کم می‌شود. آن‌ها می‌دانند در دروازه باز است و مشکلی پیش نمی‌آید، بنابراین به کار خودشان ادامه می‌دهند. اما اگر به قانون درست عمل کنیم و رانت‌خواران را جریمه کنیم، کم‌کم، رانت‌ها کم شده و از بین می‌رود.»

 

http://amethyst1391.blogfa.com/post/34