رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران توضیح داد – ضرورت روشنگری در مورد یک خبر شبهه‌آمیز

در نشست دو کمیسیون اتاق تهران اعلام شد – آثار و تبعات حذف صفرها
Tuesday, 17 September 2019
فعالان اقتصادی با بررسی عملکرد مجلس مطرح کردند – نه به جراحی سریع قانون تجارت
Saturday, 19 October 2019

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران توضیح داد – ضرورت روشنگری در مورد یک خبر شبهه‌آمیز

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

۲۶ شهریور ۹۸

 

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به برخی برداشت‌ها از سخنانش در نشست ششم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، توضیح داد که خبر عجیب سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران جای تردید دارد و بهتر است در مورد اصل وجود چنین قراردادی شفاف‌سازی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، در سخنان پیش از دستور خود در ششمین نشست هیات نمایندگان این اتاق با اشاره به انتشار یک خبر در یک سایت خارجی و بازتاب آن در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها ایرانی، خواستار پیگیری هیات رئیسه اتاق در مورد صحت و سقم آن شد و در مورد آن هشدار داد.

فریال مستوفی با بیان این که خبر امضای یک «قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری» بین ایران و چین و بازتاب آن در رسانه‌های داخلی شبه‌آمیز است، گفت: من این خبر را از طریق شرکت‌های چینی شنیدم و ارجاعات و مستندات چینی‌ها نیز سایت‌های ایرانی منتشرکننده این خبر است. در حالی که چنین قراردادی در صورت وجود، کمتر از یک فاجعه نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با توضیح پیگیری‌هایش در مورد اصل این خبر گفت: احتمالاً این خبر نخستین بار در یک سایت انگلیسی‌زبان به نام پترولیوم اکونومیست (در این آدرس) منتشر شده است که البته سندیت و اعتبار این سایت خبری معلوم نیست. پس از آن نیز سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران این خبر را ترجمه و منتشر کرده‌اند (خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، سایت خبری مشرق‌نیوز، و …). بر اساس آنچه منتشر شده است، ظاهرا این قرارداد مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده و در سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به چین، این قرارداد در دستورکار قرار گرفته است. چنانکه گفته می‌شود قرار است نفت ایران قرار است با تخفیف قابل توجه به چین فروخته شود و مولفه‌های دیگری مانند استفاده از ارزهای مختلف و فاصله زمانی پرداخت پول نفت نیز در این قرارداد دیده شده است که جای تعجب دارد.

فریال مستوفی تاکید کرد که با توجه به استفاده شرکت‌های چینی از این خبر و آنچه به وزارت امور خارجه نسبت داده شده است، لازم است در مورد آن از سوی دولت شفاف‌سازی صورت بگیرد و اتاق بازرگانی تهران نیز پیگیر چند و چون این ماجرا باشد.

لازم به ذکر است که برخی رسانه‌ها، این مساله را سهواً با عنوان خبر خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین برای ایران منعکس کردند، که ناشی از اشتباه برداشت است.

 

لینک مصاحبه