گزارشی از دید و بازدیدهای ایران و امریکا/ زنان تاجرایرانی در راه امریکا

حضور در نشست سالیانه HORASIS به عنوان یکی از سخنرانان
Tuesday, 21 April 2015
یک فعال اقتصادی؛عامل عمده بروز مشکلات اقتصادی، سوء مدیریت ها و تحریم‌های داخلی است
Wednesday, 29 April 2015

گزارشی از دید و بازدیدهای ایران و امریکا/ زنان تاجرایرانی در راه امریکا

هیاتی از خانم‌های کارآفرین و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهی امریکا خواهند شد

روزنامه اعتماد
۰۲/۰۲/۹۴

سالن‌های اجتماعات دانشگاه‌ها روزهای شلوغی را می‌گذرانند. هر روز، یک سوی شهر دیپلمات‌ها نشسته‌اند تا به سوالات پاسخ دهند؛ سوالاتی درباره بیانیه لوزان که قرار است به توافقنامه تبدیل شود. امروز قرار است درجه حرارت از این هم بالاتر برود چرا که کار نگارش متن توافقنامه آغاز می‌شود، اما اقتصاد پنجره‌ها را زودتر از موعد باز کرده تا پذیرای هوای بهاری باشد.
در میانه چانه‌زنی‌های سیاسی خبرهای دلگرم‌کننده و دلسرد‌کننده، اقتصادی‌ها به هم لبخند می‌زنند. در سکوت و سکون فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنند و حوزه‌های قابل فعالیت را از خودروسازی گرفته تا نفت و گاز و ساختمان‌سازی و مواد غذایی و… تفاوت این‌بار در حضور پررنگ امریکایی‌هاست.
حالا هر ارتباطی زیر ذره بین رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود و هر مراوده‌ای تفسیری دیگر می‌یابد. یک بار امریکایی‌ها ویزای توریستی می‌گیرند تا راهی ایران شوند و بررسی کنند اینجا، جای خوبی برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر، یک بار ایرانی‌ها ویزا می‌گیرند تا راهی امریکا شوند و بررسی کنند زمینه همکاری‌های مشترک چیست. در این میان فصل مشترک هر دو هیات این است که هیچ کدام رسما تابلوی اقتصاد را بالای سر ندارند.
حالا قرار است هیاتی تجاری – فرهنگی از بانوان ایرانی راهی امریکا شوند تا هم چهره ایران را به جهان معرفی کنند و هم بررسی کنند در کدام زمینه می‌توان همکاری داشت. دعوت‌کننده این دیدار نیز موسسه Learning است. خانم‌هایی که در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر فعالیت دارند میهمان این موسسه خواهند بود تا در امریکا با بانوانی که از دیگر کشورها می‌آیند دیدار و گفت‌وگو و ایران را معرفی کنند.
این دیدار را می‌توان پاسخ ایرانی‌ها از دیدار امریکایی‌ها دانست. حالا دیگر صحت گفته‌های نایجل کوشنر، رییس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس معلوم می‌شود آنجا که گفت: من از مدتی قبل شاهد هجوم شرکت‌های امریکایی و اروپایی به بازار ایران بوده‌ام و کسی نمی‌خواهد از این قافله عقب بماند. این مراودات نشان می‌دهد این‌بار امریکایی‌ها نیز نمی‌خواهند از این قافله عقب بمانند و به دنبال راهی هستند برای ورود به ایران. پیش‌تر با اعمال تحریم‌هایی علیه ایران خودشان را از بازار ایران محروم کردند و حالا بازاری به وسعت ٧۵ میلیون نفر برایشان جذابیت‌های فراوانی یافته است. هر قدر این اخبار برای فعالان بخش خصوصی امریکا خوشایند تلقی می‌شود، برای اروپایی‌ها و چینی‌ها نگران‌کننده است. نگرانند با حضور امریکایی‌ها در بازار ایران، موقعیت تغییر کند، خصوصا اینکه در دوره تحریم‌های سختگیرانه و ظالمانه علیه ایران واکنش‌های منطقی از خود نشان ندادند و نگران موقعیت امروزشان در بازار ایران نشدند.موسسه Learning برای انتخاب میهماناش با اتاق بازرگانی ایران تماس گرفته است. سید حمید حسینی مسوولیت معرفی کسانی را که می‌توانند واجد شرایط میهمانی در امریکا باشند، پذیرفت و به این ترتیب گروهی ١۵ نفره از بانوان کارآفرین و هنرمند ایرانی آماده سفر به امریکا شدند.
سیدحمید حسینی درباره نحوه انتخاب بانوانی که قرار است راهی امریکا شوند، توضیحاتی داد و گفت: بعد از اینکه تماس‌های اولیه برقرار شد، ما با وزارت امور خارجه تماس گرفتیم و موضوع را طرح کردیم. پس از حصول موافقت از سوی وزارت امور خارجه برای اعزام هیاتی تجاری- هنری افرادی معرفی شدند و در نهایت قرار است گروهی ١۵ نفره راهی این کشور شوند.
او با بیان اینکه این نخستین بار است هیاتی در این سطح و به این شکل، با دعوت یک موسسه به امریکا می‌رود، گفت: قرار است این هیات برنامه‌هایی در سانفرانسیسکو، واشنگتن و نیویورک داشته باشند و البته به فراخور تخصص هر فرد امکانی برای بازدیدهایی دیگر نیز فراهم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد موضوع نشست‌هایی که قرار است در امریکا برگزار شود، سیاسی نیست. این قطعیت در مورد حوزه سیاسی وجود دارد اما هر چند افرادی از حوزه اقتصاد در این هیات حضور دارند، موضوع صرفا اقتصادی نیز تلقی نخواهد شد. فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی که در این هیات حضور دارد، درباره این سفر گفت: این نخستین باری نیست که هیاتی از ایران راهی امریکا می‌شود، اما در شرایط فعلی شاید موضوع از زاویه دیگری مورد بررسی قرار گیرد و اهمیت بیشتری بیابد.
او با تاکید بر اینکه هدف از این سفر به‌طور خاص فعالیت تجاری نیست، گفت: مهم‌ترین دلیل این سفر ایجاد شرایطی برای دوستی و ارتباطات آتی است. به هر روی در این هیات خانم‌های کارآفرین و هنرمندی نیز حضور دارند و می‌توانند امکانات موجود در امریکا را ببینند و مورد بررسی قرار دهند. از سوی دیگر حضور این هیات نشان می‌دهد که خانم‌ها در ایران از چه موقعیت‌هایی برای کار برخوردار هستند؛ موقعیت‌هایی که شاید به دلیل تبلیغات منفی علیه ایران، بسیاری از آن خبر نداشته باشند. حالا در شرایطی ایرانی‌ها راهی امریکا می‌شوند که تاجران و سرمایه‌گذاران امریکایی که با ویزای توریستی راهی ایران شده بودند، کوله‌بارشان مملو از خاطرات مثبت بود. از ایرانی‌هایی سخن می‌گفتند که مراقب‌شان بودند و با لبخند از آنها استقبال کرده بودند. ترکیب اعضای هیاتی که قرار است از ایران راهی امریکا شود نشان می‌دهد در بین ١۵ مسافر امریکا، حداقل هفت نفر از خانم‌های کارآفرین که در اتاق‌های بازرگانی تهران و سایر شهرها فعالیت دارند، حضور خواهند داشت.
این رایزنی‌ها، درست در روزهایی که ایران آماده آغاز مذاکرات در سطح کارشناسی می‌شود، اتفاقی مهم تلقی می‌شود. انگار حالا اقتصادی‌ها تصمیم گرفته‌اند از بلندای دیوار بلند بی‌اعتمادی نگاهی به فرصت‌هایی که در هر کدام از این دو کشور هست بیندازند تا شاید پنجره‌ای بر این دیوار نقش ببندد. هنوز جزییاتی درباه برنامه کاری این هیات مشخص نشده است و گفته می‌شود نشست‌های مقدماتی برای برنامه‌ریزی و اطلاع از جزییات در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

http://www.etemaad.ir/Default.aspx?NPN_Id=130&pageno=4