«کسب‌وکار» جذابیت های سرمایه گذاری در ایران را بررسی می‌کند – مزیت سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی

۱۰ بانوی کارآفرین برتر سال – آنها برای هزاران خانواده شغل درست کردند
Saturday, 21 November 2015
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، روند خصوصی‌سازی در ایران را بررسی کرد – ضربان خصوصی‌سازی کند شد
Sunday, 6 December 2015

«کسب‌وکار» جذابیت های سرمایه گذاری در ایران را بررسی می‌کند – مزیت سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی

روزنامه کسب و کار

۲۵ آبان ۹۴

 

با رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، رتبه ایران از لحاظ بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از سوی بانک جهانی ۱۳۰ اعلام شد. در بررسی محیط تجاری مناسب برای کسب و کار که از سوی بانک جهانی انجام شده، از میان ۱۸۹ کشور جهان ایران دارای رتبه ۱۳۰ است. این در حالی است که کشورهای همسایه ایران چون عربستان سعودی با رتبه ۴۹ و امارات متحده عربی با رتبه ۲۲ از جمله کشورهای مناسب سرمایه‌گذاری در منطقه بشمار می‌آیند. همچنین طبق آخرین گزارش بانک جهانی از سیاهه کشورهای برتر از لحاظ سرمایه‌گذاری و کسب و کار جمهوری اسلامی ایران به‌طور میانگین ۶/۳۵ رتبه عقب‌تر از کشورهای همسایه چون ترکیه با رتبه ۵۵، لبنان ۱۰۴، مصر ۱۱۲، اردن ۱۱۷ و پاکستان با رتبه ۱۲۹ است.

بلومبرگ همچنین در آخرین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشورمان در روزهای اخیر ادعا کرده که ایران سالانه نیازمند ۱۵۰ میلیارد دلار برای ترمیم آسیبی است که از یک دهه انزوا به ارث برده است. بخش‌های معمول برای سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به منابع اولیه در حوزه نفت و گاز است ولی بخش‌های تازه‌ای از جمله خدمات و صنعت و معدن بیشترین فرصت برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به حساب می‌آیند بلومبرگ از حوزه‌های اقتصادی تحت نفوذ در ایران آماری منتشر کرده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را به این ترتیب اعلام کرده است بخش خدمات ۷۰/۵۱ درصد، نفت ۷۰/۱۶ درصد، کشاورزی ۹۰/۸ درصد و صنعت و معدن ۷۰/۲۲ درصد ظرفیت سرمایه‌گذاری دارند. با این حال حضور هیات‌های اقتصادی خارجی در تهران برای سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده ایده سرمایه‌گذاری در بخش‌های تازه از سرمایه‌گذاری‌های معمول در حوزه نفت و گاز است هیات بازرگانی آلمانی که چندی پیش برای از سرگیری مشارکت اقتصادی با ایران به تهران آمده بود، خبر از ملاقات‌هایی با شرکت‌های ایرانی در حوزه کشاورزی و صنعت خودروسازی داد.

از این گذشته هیات ژاپنی که برای معرفی ایده‌های سرمایه‌گذاری شان با مدیران شرکت‌های بزرگ ایرانی بر سر میز نشستند علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز به سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی، ساختمان و ماشین‌آلات صنعتی نیز اشاره کردند. با این حال باید خاطرنشان کرد اگرچه گشایش اقتصادی در دوران پساتحریم نوید بازگشت اقتصاد ایران به جامعه جهانی و استقبال سرمایه‌گذاران خارجی را می‌دهد اما مشکلاتی چون، ناکارآمدی سیستم ارتباط بین‌الملل مالی و مالکیت دولتی در بخش‌های به ظاهر خصوصی و بی‌ثباتی ارز و قوانین و غیره برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. باید با برداشت این موانع زمینه‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف فراهم شود و تردیدها برای سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

اول؛ امنیت سرمایه‌گذاران

همانطور که می‌دانید ایران پتانسیل‌های بسیاری نه تنها در حوزه نفت و گاز بلکه در سایر حوزه‌ها از جمله معدنی و غیره دارد، لذا با یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب و کارا، می‌توان سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب کرد تا نه تنها سرمایه بلکه تکنولوژی و فناوری‌های نوین خود را به ایران بیاورند. البته باید توجه داشت که ایجاد یک محیط امن و قابل اعتماد پیش نیاز این امر است. در ایران، شاهد تغییرات متعدد قوانین هستیم. متاسفانه بخش اعظم قوانین و مقررات در ایران تنها روی کاغذ مانده و جنبه اجرایی پیدا نکرده‌اند. پایبندی به قوانین بایستی برای همگان فرهنگ‌سازی شود ولی وقتی مردم می‌بینند که قوانین و مقررات توسط کسانیکه آنها را وضع کرده‌اند، مدام دستخوش تغییر می‌گردند، چطور باید انتظار داشته باشیم که به سیستم اعتماد داشته باشند. این مهم درباره سرمایه‌گذاری نیز صادق است. اگر منفعت سرمایه‌گذار با تغییر قوانین، زیر سوال برود؛ مسلم است که تمایلی به این کار نخواهد داشت و ترجیح می‌دهد که سرمایه خود را در جایی متمرکز سازد، که کمترین تهدید متوجه آن باشد. یقین دارم که اگر اعتمادسازی صورت پذیرد و برخی محدودیت‌ها مرتفع شوند، ایران می‌تواند مرکز خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران در دنیا تمایل فراوانی به سرمایه‌گذاری در کشورهایی با پتانسیل بالا همانند ایران دارند. چین نیز زمانی، شرایطی مشابه ایران را تجربه کرده است. سرمایه‌گذاران از این کشور خارج شدند اما بعد از مدتی و با اعمال و اجرای سیاست‌های درهای باز، توانست رتبه اول سرمایه‌گذاری در میان کلیه کشورها را از آن خود کند. به طوریکه تمام شرکت‌های برتر دنیا وارد چین شدند و امروزه می‌توان دفاتر آنها را در این کشور دید.

 

لینک خبر