قوانین نگاه تازه به جامعه زنان داشته باشد /تفکری که زن را جنس دوم بداند ضد توسعه است – شرایط فعالیت اقتصادی برای زنان در ایران نابرابر و غیرعادلانه است

در یک دوره آموزشی در اتاق بازرگانی تهران تشریح شد – تامین مالی جمعی چگونه انجام می‌گیرد؟
Wednesday, 23 November 2022
فرصت طلایی حضور در بازار اوراسیا از دست نرود
Wednesday, 30 November 2022

قوانین نگاه تازه به جامعه زنان داشته باشد /تفکری که زن را جنس دوم بداند ضد توسعه است – شرایط فعالیت اقتصادی برای زنان در ایران نابرابر و غیرعادلانه است

رکنا

۰۷ آذر ۱۴۰۱

رکنا: زن کار آفرین برجسته ایرانی گفت: دولت باید ابتدا بپذیرد که تبعیض بین زن و مرد در جامعه ایران وجود دارد بعد به فکر اصلاح و رفع مشکلات در حوزه فعالیت های اقتصادی باشد.

فریال مستوفی، فعال اقتصادی در این باره در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: متاسفانه در ایران تبعیض هایی بین زنان و مردان وجود دارد و رفته رفته این محدودیت ها در فعالیت زنان بیشتر هم شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بیمار است و باید مدیران اقتصادی کشور برای آن چاره اندیشی کنند، بیان کرد: تورم بالای ۴۰ درصد و نقدینگی بالای ۵ هزار میلیارد تومان فعالیت اقتصادی را برای همه فعالان با مشکلات جدی روبه رو کرده است و تنها زنان در این مساله با موانع روبه رو نیستند.

مستوفی اضافه کرد: در شرایط برابر فعالیت اقتصادی برای زنان در ایران در مقایسه با مردان دارای شرایط نابرابری است اما این شرایط نابرابر زمانی به چشم می آید که بتوان فعالیتی انجام داد. در زمان فعلی که نمی توان یک پروژه فعالیت را پیش برد وجود یا عدم وجود این محدودیت ها برای زنان آنچنان هم به چشم نمی آید.

عضو اتاق بازرگانی ایران عدم توجه مسوولان به مسایل اقتصادی را عاملی تشدید کننده در این زمینه دانست و افزود: مسوولان مدام تکرار می کنند که از سرمایه گذاری خارجی در کشور حمایت می کنند اما به این نکته توجهی ندارند که حتی سرمایه گذاران داخلی هم دیگر رغبتی به سرمایه گذاری در کشور ندارند و حتی در بسیاری از موارد شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: زنان در کل دنیا به دلیل ویژگی هایی که دارند بیشتر از مردان مستعد فعالیت های اقتصادی و موفقیت در این زمینه هستند اما حتی در سطح بین المللی هم زنان به جایگاه اصلی خود در حوزه اقتصاد دست نیافته اند.

مستوفی گفت: محدودیت برای فعالیت های اقتصادی در ایران برای زنان بیشتر از مردان است و زنان ما باید برای دستیابی به یک فضای عادلانه و مطلوب بیشتر تلاش کنند اما فرهنگ سازی و اصلاح قوانین در این زمینه می تواند موثر باشد.

وی افزود: دولت باید ابتدا بپذیرد که تبعیض در ابعاد شغلی و اجتماعی بین زن و مرد در جامعه ایران وجود دارد بعد به فکر اصلاح و رفع مشکلات و قوانین در این حوزه باشد و با شعار و تشریح جایگاه زن قطعا این مسایل حل نخواهد شد.

 

لینک مصاحبه