گزارش سفر بانوی کارآفرین و فعال معدن ایرانی به امریکا – ترسیم تصویری مخدوش از چهره معدنی ایران

آخرین اقدامات KDD در معدن سرب و روی مهدی آباد، جزئیات تازه سفر بانوان کارآفرین ایرانی به آمریکا
Sunday, 7 June 2015
تمایل مسئولان اتاق بازرگانی امریکا برای همکاری با همتایان ایرانی
Tuesday, 9 June 2015

گزارش سفر بانوی کارآفرین و فعال معدن ایرانی به امریکا – ترسیم تصویری مخدوش از چهره معدنی ایران

روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت – صمت

۱۸ خرداد ۹۴

 

کتایون ملکی- گروه معدن :بخش معدن ایران با در اختیار داشتن ظرفیت‌های گوناگون می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به ایران افزایش دهد، زیرا جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایجاد ۳ فاکتور تامین سرمایه، ورود فناوری و مدیریت نقش بسیار مهمی دارند.

با وجود این، ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در این بخش آن طور که باید معرفی نشده است. به همین دلیل بخش خصوصی باید از امروز خود را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در آینده پس از تحریم‌ها آماده کند. دراین میان برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌های بین‌المللی فعالیت‌های پارلمان بخش خصوصی یا همان اتاق بازرگانی نقش بسیار مهمی را در معرفی مزیت‌های بخش معدن ایران ایفا می‌کند.

تصویری‌سازی متضاد از بخش معدن ایران

فریال مستوفی، بانوی کارآفرین و معدنکار با اشاره به سفر اخیر خود به امریکا در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: متاسفانه در چند سال گذشته نه‌تنها چهره واقعی ایران در بخش معدن و تجارت به درستی نشان داده نشده بلکه تصویری عکس از چهره اقتصادی و تجاری ایران در ذهن سرمایه‌گذاران خارجی شکل گرفته است. در سفر اخیر به امریکا زمانی که با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کردیم متوجه شدیم آنها با چهره واقعی ایران آشنایی ندارند و خیلی تحت تاثیر موضوعات ۱۰ سال گذشته بودند. اما خوشبختانه پس از گفت‌وگوهایی با آنها نظرات‌شان بسیار تغییر یافت. وی گفت: در واقع باید تلاش کرد چهره معدنی ایران درست به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود تا آنها با تمایل بیشتری وارد این بخش شوند.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌تواند توسعه پیدا کند. وقتی نگاهی کوتاه به تجارب کشورهای دیگر داشته باشیم این موضوع به خوبی قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال در کشوری مانند چین تا زمانی که سرمایه‌گذاری خارجی در آن نبود چندان مطرح نشد اما وقتی سرمایه‌گذاران خارجی وارد این کشور شدند اتفاقات جدیدی در این کشور رخ داد.وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار خارجی تنها به معنی جذب پول و سرمایه نیست البته این موضوع از نکات مهم سرمایه‌گذاری خارجی است اما تمام اهداف به آن ختم نمی‌شود. در کنار این موضوع ورود فناوری مهم‌تر از مسئله سرمایه است زیرا ممکن است ما بتوانیم از طریق سرمایه‌گذاران داخلی نیاز مالی طرح‌ها و پروژه‌ها را تامین کنیم اما فناوری را تا زمانی که نتوانیم وارد و روی آن کار کنیم نمی‌توانیم از آن استفاده کرده و به موفقیت برسیم.

۳ اصل مهم برای ورود سرمایه‌گذار خارجی

مستوفی تصریح کرد: غیراز ورود فناوری مسئله مهم‌تری به نام مدیریت وجود دارد. ما باید بپذیریم مدیریت کشورهای پیشرفته با سیستم مدیریتی ما متفاوت است. در نتیجه اگر سرمایه‌گذار خارجی به بخش معدن ایران ورود پیدا کرد جدا از پول و فناوری، مدیریت نیز به همراه دارد. برای ایجاد این ۳ عامل نیازمند ورود سرمایه‌گذار خارجی به بخش‌های مختلف به ویژه بخش معدن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد فضای امن برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی، افزود: ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور به ویژه به بخش معدن بسیار مهم است اما باید محیط امنی برای آنها ایجاد شود تا تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به این بخش افزایش یابد. امروزه کشورها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی با یکدیگر در رقابت هستند. ما اینجا نباید چنین تفکری داشته باشیم که سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند تا وارد بخش‌های مختلف شوند.

در نخستین روز از اجلاس بین‌المللی معادن و صنایع معدنی ایران نیز درباره امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی نظرات مختلفی مطرح شد. در واقع یک رقابت شدید میان کشورها برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد و در این میان کشورهایی موفق‌تر خواهند بود که بتواند سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کنند. امروز تعداد رقیبان ما در جذب سرمایه‌گذار بسیار افزایش پیدا کرده است.

تورم قوانین در بخش معدن

بانوی کارآفرین و معدنکار که در صدر گروه ایرانی به امریکا سفر کرده بود، تصریح کرد: متاسفانه ما در ایران با تورم قوانین در بخش معدن مواجه هستیم. باید بپذیریم که قوانین بسیاری وجود دارد که اجرا نمی‌شوند در نتیجه دلیلی برای حضور آنها وجود ندارد. باید این قوانین خلاصه شده و به مرحله اجرایی برسد نه آنکه با ترافیکی از قوانینی که اجرا نمی‌شوند، مواجه باشیم. زمانی که یک سرمایه‌گذار وارد ایران می‌شود باید براساس یک سری محاسبات، در بخش معدن سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه در ابتدای کار خود این قوانین را ملاک قرار می‌دهد اگر در اواسط کار این قانون بنا به هر دلیلی تغییر پیدا کند چه طور می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مطمئن باشد. وی افزود: سرمایه‌گذار آمده تا با فعالیت اقتصادی سود به‌دست آورد. البته ممکن است در این سرمایه‌گذاری با ضرر اقتصادی مواجه شود اما این ضرر باید به دلایل کاری باشد نه اینکه به دلیل تغییر ناگهانی قوانین با ضرر مواجه شود. به عنوان مثال اگر در طول ۸ سال گذشته سرمایه‌گذاری وارد ایران می‌شد پس از تحریم‌ها چه طور می‌توانست پول خود را انتقال دهد. به گفته مستوفی، موضوع سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و امیدوار هستیم پس از رفع تحریم‌ها مهم‌ترین موضوعی که روی آن تاکید شود، جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد. وی ادامه داد: دولت مجری سرمایه‌گذاری خارجی است و مجوزها از سوی دولت صادر می‌شود. اما در دنیا دولت‌ها هیچ‌گاه جذب سرمایه‌گذار خارجی را انجام نمی‌دهند این کار باید به‌وسیله بخش خصوصی انجام شود. در نتیجه پارلمان بخش خصوصی که اتاق بازرگانی است باید این موضوع را به دلیل اهمیت ویژه در اولویت قرار دهد.

 

لینک خبر