تمایل مسئولان اتاق بازرگانی امریکا برای همکاری با همتایان ایرانی

گزارش سفر بانوی کارآفرین و فعال معدن ایرانی به امریکا – ترسیم تصویری مخدوش از چهره معدنی ایران
Monday, 8 June 2015
اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بررسی کردند اصول اولیه جذب سرمایه خارجی
Saturday, 13 June 2015

تمایل مسئولان اتاق بازرگانی امریکا برای همکاری با همتایان ایرانی

روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت – صمت

۱۲ خرداد ۹۴

 

جمعی از زنان کارآفرین ایرانی ماه گذشته سفری به امریکا داشتند که درباره جزئیات این سفر، صدای اقتصاد، با فریال مستوفی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و از زنان کارآفرین که در این سفر حضور داشته گفت وگویی کرده است که در ادامه می خوانید.

شما با گروهی از زنان فعال در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سفری به امریکا داشتید؛ این سفر چگونه برنامه ریزی شده و هدف از سفر چه بود؟

این برنامه از سوی موسسه آموزش جهانی (ورلد لرنینگ)که یک موسسه جهانی است ترتیب داده شده بود و ما به دعوت این موسسه به امریکا رفتیم. این موسسه غیرانتفاعی است و کار آن هماهنگ کردن ملاقات ها و دیدارهای ملت ها و فعالان اجتماعی، اقتصادی و… در سطح جهان با یکدیگر است و اصلا موسسه سیاسی نیست. این موسسه در ۷۵ کشور جهان فعالیت دارد و از ۸۰ سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر از طریق این موسسه به امریکا سفر کرده اند و با فعالان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در امریکا دیدار داشته اند.

در امــریکــا چه دیدارهایی داشتید؟

ملاقات ها بیشتر در حوزه زنان بود و با تجربه های آنها درباره حمایت از زنان در امریکا آشنا شدیم.

در مـــاه های گذشته اظهاراتی درباره راه اندازی اتاق ایران و امریکا مطرح شده است، آیا در این سفر که چند عضو دیگر اتاق ایران هم حضور داشتند با مسئولان اتاق امریکا دیدار کردید؟

بله، جلسه ای داشتیم که خیلی عالی بود و طرف امریکایی تحت تاثیر قرار گرفته بودند و صحبت های بسیار خوبی هم مطرح شد. آنها را تشویق کردیم که به ایران بیایند و آنها هم بسیار علاقه مند بودند که به کشورمان سفر کنند و فعالیتهای مشترکی با اتاق ایران داشته باشند. درواقع تمایل داشتند مذاکرات مستقیمی با اتاق ایران انجام دهند و قرار شد که بعد از پایان مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ زمینه های این سفر فراهم شود. آنها علاقه بسیار زیادی داشتند تا ارتباط برای شکل گیری اتاق مشترک ایران و امریکا برقرار شود.

مقامات اتاق امریکا شناختی نسبت به ایران و فعالیتهای اتاق ایران داشتند؟

ببینید بحثی که وجود دارد این است که نسل جدیدی که در امریکا شکل گرفته به دلیل قطع روابط ایران و امریکا در این سال ها، شناختی از ایران ندارند و افرادی که دردهه های گذشته هم بوده اند از کار کنار رفته اند و همه چیز تغییر کرده و با ایران فاصله دارند؛ به همین دلیل لازم است که یک شناخت دوطرفه به وجود بیاید. البته من در تمام جلساتی که برگزار شد و دیدارهایی که داشتیم دائم اعلام می کردم که ما از طرف دولتمان هیچ مشکلی برای اینکه معامله ای با امریکا داشته باشیم نداریم و نداشته ایم بلکه دولت امریکا است که اجازه نداده معامله ای انجام شود.

آیا این سفر دستاورد اقتصادی به همراه داشت و شما و همراهان دیگر قراردادی امضا کردید؟

نه، این سفر بیشتر جنبه دیدار، دوستی و آشنایی و شناخت داشت و اصلا بحث های اقتصادی اینچنینی مطرح نشد.

برخورد امریکایی ها و واکنششان برای حضور گروهی از زنان کارآفرین در این کشور چه بود؟

آنجا موقعی که با دوستان امریکایی صحبت میکردم و خودم را به عنوان یک زنی که در حوزه معدن فعالیت دارد معرفی    می کردم در حقیقت جا می خوردند و چهره شان عوض می شد و تعجب می کردند و می گفتند مگر می شود یک خانمی در ایران در این فعالیت ها حضور داشته باشد؛ آنها فکر میکردند که زنان در ایران با رو بنده هستند و اصلا اجازه بیرون رفتن از خانه را ندارند و تصویر کاملا اشتباهی داشتند وقتی متوجه می شدند که خانمی مثل من در ایران کار معدنی انجام می دهد و در پروژه های صنعتی کار می کند برای آنها خیلی جالب بود. به عنوان نمونه جلسه ای با شهردار سانفرانسیسکو داشتیم وی معتقد بود در امسال حدود ۸ میلیارد دلار پروژه زیربنایی در شهر داریم و وقتی من به او گفتم که شرکت ما در حدود ۳ میلیارد دلار پروژه دارد اصلا باورش نمی شد و شوکه شده بود.

 

لینک مصاحبه