نیروی کار کارآمد عامل ارتقای ایران از کشور در حال توسعه به توسعه یافته

فرق ما با چین در دوران پساتحریم
Wednesday, 29 April 2015
اقامت بازرگانان ایرانی در واشنگتن و سانفرانسیسکو از دو هفته گذشت
Wednesday, 13 May 2015

نیروی کار کارآمد عامل ارتقای ایران از کشور در حال توسعه به توسعه یافته

یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران در گفتگو با اقتصاد پرس مطرح کرد:

نیروی کار کارآمد عامل ارتقای ایران از کشور در حال توسعه به توسعه یافته

 

اقتصاد پرس

۱۸/۰۱/۹۴

 

مستوفی خاطر نشان کرد: ایران با دارا بودن پتانسیل نیروی کار جوان و تحصیل کرده باید به دنبال تکنولوژی و واردات فناوری به کشور باشد تا در سایه جوانان تحصیلکرده ارتقا یافته و از کشوری در حال توسعه به کشوری توسعه یافته ارتقا پیدا کند.

 

اقتصاد پرس: فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد پرس بازنگری در شرایط اقتصادی کشور پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای را از مسوولیتهای دولت عنوان کرده و گفت: باید از بی برنامه گی هایی که مدتها اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده بود دور شده با درسی که از تجربه تحریمها گرفته ایم تولید و صنعت را قوی کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با تسهیل شدن ورود و خروج کالا به کشور تجار برای رسیدن به سود بیشتر به سمت واردات بروند اینجاست که دولت و اتاق بازرگانی باید جلوی خروج ارز از کشور را گرفته و تجار را به صادرات غیر نفتی تشویق کنند.

به گفته مستوفی؛ تا چند سال پس از برداشته شدن تحریمها هنوز با مشکل کمبود ارز مواجه خواهیم بود که این مساله باید با دقت مدیریت شود و محدودیتها برای واردات کالاهای غیر ضروری اتخاذ شود  مخصوصا کالاهای بی کیفیت چینی باید کم کم در بازار کم شود.

نکته دیگری که این عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد:  مساله بروکراسی های اداری است که در بسیاری از موارد در پیچ و خمهای مجلس و دولت مدتها می ماند تا تبدیل به قانون شود و همین اتلاف وقت سبب می شود در بسیاری از مواقع نتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.

این عضو اتاق تهران و ایران معتقد است در سالهای اخیر مشکلات زیادی برای فضای کسب و کار ایجاد شده که باید موانع پیش روی آن برداشته شود.

به گفته مستوفی، آنچه که کشور را در سالهای اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد تنها تحریمها نبود  بسیاری از تصمیمات خلع الساعه و نادرست بیش از تحریمها به اقتصاد ضربه زده است.

وی افزود: در حال حاضر صنایع تولیدی در وضعیت بدی هستند و به بازسازی و اجرای زیر ساختها احتیاج دارند که به نظر می رسد پروسه زمان بری است پس نباید انتظار داشت با برداشته شدن تحریمها اوضاع مانند ده سال پیش شده و همه مشکلاتی که در این چند سال به مرور به وجود آمده اند به یکباره رفع شوند.

وی ادامه داد: ‌در کشور و همچنین در دنیا پولهای سرگردان زیادی وجود دارد که می توان با بستر سازی و اعتماد سازی آنها را جذب پروژه های داخلی کرد به شرط آنکه سرمایه گذار از امنیت و سود خود مطمین باشد در آن صورت است که وضعیت اشتغال بهبود پیدا کرده و حتی کسب و کارهای کوچک هم رونق می گیرد.

مستوفی خاطر نشان کرد: ایران با دارا بودن پتانسیل نیروی کار جوان و تحصیل کرده باید به دنبال تکنولوژی و واردات فناوری به کشور باشد تا در سایه جوانان تحصیلکرده ارتقا یافته و از کشوری در حال توسعه به کشوری توسعه یافته ارتقا پیدا کند و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه قرارداد پروژه ها را برای شرکتهای بین المللی جذاب کرده و محیط امنی برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم در آن صورت بسیار از شرکتهای بزرگ نفتی، صنعتی و خودروسازی داوطلبانه وارد پروژه های داخلی شده و با مشارکت شرکتهای داخلی و یا به تنهایی در ایران سرمایه گذاری می کنند.

 

لینک خبر