رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران: مذاکره اقتصادی با آمریکا قدرت چانی‌زنی ما را بالا می‌برد

اتاق نیوز

۰۱ مهر ۹۴

 

فریال مستوفی گفت: زمانی به دلیل تحریم ها مجبور بودیم بیشتر معاملات را محدود به کشورهای چین و هند کنیم اما الان باید همه گزینه‌ها را بررسی کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در مورد امکان همکاری اقتصادی ایران و آمریکا گفت: می توانیم برنامه‌های مشترک تجاری و اقتصادی را با آمریکا آغاز کنیم. ضرورتی ندارد که خود را از همکاری با شرکت‌های گوناگون از کشورهای مختلف، محروم کنیم. می‌توانیم با شرکت‌های توانمند آمریکایی وارد معامله نشویم. فریال مستوفی که پیش از این به همراه هیاتی اقتصادی به آمریکا سفر کرده بود، در گفتگو با پایگاه خبری اتاق تهران از تمایل بخش خصوصی این کشور برای رابطه با ایران خبر داد.

وی ادامه داد: زمانی به دلیل تحریم ها مجبور بودیم که در روابط اقتصادی محدودیت داشته باشیم در این برهه بیشتر معاملات و همکاری‌های اقتصادی محدود به کشورهای چین و هند شده بود. آن ها هم از این فرصت استفاده‌ و حتی سوء استفاده‌های زیادی کردند اما پس از لغو تحریم‌ها باید از همه گزینه‌ها برای همکاری مشترک بهره ببریم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: درست است که ما کشورهای آسیایی را برای همکاری در کنارمان داریم و در حال حاضر رفت و آمدهای تجاری با کشورهای اروپایی نیز تصویری از گسترش همکاری با اروپایی ها بوجود آورده است اما غرب تنها اروپا نیست اگر آمریکا را هم جزو گزینه‌های خود داشته باشیم، می توانیم فضای رقابتی‌تری ایجاد کنیم و قدرت چانه زنی بیشتری برای مذاکره با سایر غربی‌ها به دست بیاوریم.وی خاطرنشان کرد: می توانیم از هر کشوری بسته به توانمندی هایش بهره ببریم. به عنوان مثال در بخش معدن، ماشین آلات معدنی آمریکا در دنیا بهترین هستند. ما هنوز در سرچشمه که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت دارد، از ماشین آلات آمریکایی استفاده می شود. وقتی مزیتی در انتقال تجهیزات وجود دارد نباید خود را از آن محروم کنیم.

فریال مستوفی پیشنهاد کرد: می‌توانیم هیات‌هایی از صنایعی که در مورد آن‌ها حساسیتی وجود ندارد به آمریکا ببریم و مذاکرات اقتصادی را آغاز کنیم. در بخش های کشاورزی، صنایع غذایی و صنعت دارو ظرفیت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد.او تاکید کرد: بهتر است ما بتوانیم با تمام گزینه ها از تمام دنیا روبرو باشیم. به گفته رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران، برقراری روابط اقتصادی ایران و آمریکا به تصمیم سیاسیون ارتباط دارد و بخش خصوصی دو کشور علاقمند به همکاری مشترک هستند.

 

 

لینک مصاحبه