فریال مستوفی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد – بهره برداری از معادن باید همزمان با حفظ محیط زیست باشد

در سمینار بررسی راهکارها و چالش‌های جذب سرمایه خارجی مطرح شد – سرمایه‌گذار معدنی به دنبال امنیت سرمایه
Monday, 10 July 2017
در بیست‌و‌سومین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران مطرح شد – کمک بخش خصوصی به ریل‌گذاری در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی
Monday, 7 August 2017

فریال مستوفی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد – بهره برداری از معادن باید همزمان با حفظ محیط زیست باشد

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

۲۶ تیر ۹۶

 

 آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۵۸۲ معدن یعنی ۱۱٫۲ درصد از معادن در بخش محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کردند که از این تعداد، معادن استخراج سنگ‌آهن، شن و ماسه و سنگ لاشه به ترتیب با ۱۶۰، ۱۵۹ و ۷۵ معدن بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط‌زیست بودند.

طبق گزارش مرکز آمار هم از تعداد ۵۸۲ معدن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط‌زیست، ۵۲۷ معدن در بخش فضای سبز، ۱۱۹ معدن در بخش آب و فاضلاب، ۶۷ معدن در بخش هوا، ۶۶ معدن در بخش پسماند، ۲۱ معدن در بخش صدا و ۳۲ معدن در سایر بخش‌های محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از مجموع ۴۰۱۱۶۱ میلیون ریال سرمایه‌گذاری معادن در بخش محیط‌زیست، ۱۴۶۴۰۷ میلیون ریال در بخش پسماند، ۷۲۲۵۸ میلیون ریال در بخش آب و فاضلاب، ۶۰۷۷۰ میلیون ریال در بخش هوا، ۹۰۸۹۸ میلیون ریال در فضای سبز، ۷۶۳۵ میلیون ریال در بخش صدا و ۲۳۱۹۴ میلیون ریال در سایر بخش‌های مربوط به محیط‌زیست سرمایه‌گذاری شده است. با فریال مستوفی، فعال حوزه معدن و رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در این باره گفتگو کردیم.

*وضعیت سرمایه گذاری معادن در بخش محیط زیست در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از پتانسیل های ایران بخش معدن است. اما باید توجه کرد که حفظ منابع محیط زیست هم خیلی مهم است. اگر ما بتوانیم تکنولوژی های جدید وارد کنیم و توجه خاصی به محیط زیست داشته باشیم، می توانیم هم بهره برداری خوبی از معادن بکنیم و هم محیط زیستمان را حفظ کنیم. به اعتقاد من نمی شود یکی را فدای دیگری کرد. البته تشکیلات محیط زیست هم گهگاه چنان مقررات سخت و پیچیده ای می گذارد که کار کردن را مشکل می کند. اما من مدافع حفظ محیط هستم. چرا که به راحتی می توان مانند خیلی دیگر از کشورهای دنیا از هردو مورد –هم معدن و هم محیط زیست- بهره برد.

*بخش خصوصی می تواند برای حفظ محیط زیست تکنولوژی های جدید معدنی وارد کند؟

در مالکیت معادن دو بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. هردو در این مسیر باید از تکنولوژی پیشرفته برای حفظ محیط زیست استفاده کنند.

*بخش خصوصی توان خرید این تکنولوژی ها را  دارد؟

در حال حاضر، بعد از برجام گشایش هایی ایجاد شده است، اما هنوز هم این گشایش ها به صورت کامل صورت نگرفته است. به این شکل در حال حاضر بانک های بزرگ دنیا فعالیتشان را با ایران آغاز نکرده اند. اما همکاری با بانک های متوسط شروع شده است، به این ترتیب امکان خرید تکنولوژی وجود دارد. اما مساله تامین مالی است که شامل حال هم شرکت های دولتی و هم شرکت های خصوصی می شود. الان تمام شرکت های بیمه علاقه مند هستند تا فاینانس های ایران را پوشش بیمه بدهند ولی چون بانک های بزرگ که سرمایه زیادی دارند، با ایران کار نمی کنند، به همین دلیل هم بانک های کوچک به آن صورت توان سرمایه ندارند تا ورود پیدا کنند. ولی در این شرایط هم تعداد زیادی از بانک های متوسط در حال مذاکره و چارچوب توافق هایی با بانک مرکزی هستند. ما تشویق می کنیم که بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شود. همچنین در بخش خصوصی ما به دنبال این هستیم که راهی پیدا کنیم تا تضمین فاینانس ها برای بخش خصوصی هم انجام شود.

 

لینک مصاحبه