در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با رؤسای تشکل‌های بخش خصوصی مطرح شد: همراهی تشکل‌ها با اتاق تهران برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی

معرفی ۱۲۰ طرح سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خارجی
Tuesday, 16 January 2018
نسبت زنان با توسعه یافتگی
Wednesday, 28 February 2018

در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با رؤسای تشکل‌های بخش خصوصی مطرح شد: همراهی تشکل‌ها با اتاق تهران برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

۲۶ دی ۹۶

در نشست مدیران مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با رؤسای تشکل‌های عضو این اتاق، اقدامات و برنامه‌های در دست اجرای این مرکز تشریح شد.

مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و طی این مدت، علاوه بر گردآوری طرح‌ها و پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی داخل کشور که قابل ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی است، چندین توافق‌نامه همکاری میان این مرکز با موسسات علمی و مشاوره‌ای بین‌المللی نیز به امضا رسیده است.

به گفته فریال مستوفی رییس مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران که در این نشست سخن می‌گفت، طی این مدت بیش از ۵ هزار طرح و پروژه اقتصادی به منظور مشارکت و جلب سرمایه‌گذار خارجی از بخش‌های مختلف اقتصاد جمع‌آوری  و مورد ارزیابی قرار گرفته است. او افزود: برخی از این طرح‌ها، در حد ایده بوده و قابلیت لازم برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی از طریق پرتال این مرکز را نداشته است.

مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران ادامه داد: پس از پایش و بررسی این حجم از طرح‌ها و ایده‌های گردآوری شده، تعداد ۱۲۰ طرح و پروژه که دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسب بودند، برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی روی پرتال این مرکز قرار گرفته است.

فریال مستوفی در عین حال، یادآوری کرد که بخشی از تفاهم و همکاری مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با موسسات خدمات مشاوره بین‌المللی، به‌روزرسانی و تایید طرح‌های سرمایه‌پذیران ایرانی برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی است تا علاوه بر این، امکان معرفی پروژه‌ها به موسسات و بانک‌های بین‌المللی برای استفاده از فاینانس و اعتبارات مالی، مقدور باشد.

وی همچنین بازنگری در قوانین مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از دیگر اقدامات این مرکز عنوان کرد و گفت: طی همکاری مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری خارجی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، بخشی از قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در کشور مورد بازبینی قرار گرفت که درصد بالایی از پیشنهادات، از سوی دولت برای اصلاح مورد قبول واقع شده است.

مدیر مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه طی سال جاری، چند نشست و گردهمایی در ارتباط با جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی اتاق تهران برگزار شده است، افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری چهار سمینار برون‌مرزی انجام شده است و به این ترتیب، در کشورهای چین، هند، ترکیه و یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، سمینارهایی با موضوع سرمایه‌گذاری در ایران برپا خواهد شد.

او در همین ارتباط، خواستار مشارکت جدی تشکل‌های اقتصادی کشور برای حضور فعالانه در این سمینارها شد.

چالش تامین وثیقه سنگین برای استفاده از فاینانس

مستوفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امضای چندین توافق‌نامه فاینانس میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران با برخی کشورها از جمله، چین، ایتالیا، اتریش و دانمارک، گفت: یکی از مشکلات و چالش جدی بخش خصوصی برای استفاده از این خطوط اعتباری، درخواست وثایق سنگینی است که از سوی بانک‌های عامل ایرانی از سرمایه‌گذاران می‌شود که عملا استفاده از این خطوط اعتباری را برای بخش خصوصی ناممکن کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، افزود: از همین رو و برای حل مشکل سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی، اتاق تهران ایجاد یک صندوق در خارج از کشور را به عنوان راهکار معرفی کرده است تا از طریق این صندوق که منابع آن از محل آورده سرمایه‌گذاران داخلی و نیز بخشی از آن، از طریق اتاق تهران تامین می‌شود، بتوان ضمانت اجرایی لازم برای پروژه‌های بخش خصوصی کشور را تامین کرد.

در ادامه این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی در کشور بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی محقق نخواهد شد، گفت: اقتصاد کشور بدون پیوند و تعامل با اقتصاد جهانی نمی‌تواند در مسیر توسعه قرار گیرد، از این رو اتاق تهران با ایجاد مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری خارجی، تلاش دارد تا نقص‌های این بخش را کاسته و زمینه پیوند سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی که طرح‌ها و پروژه‌ها را در دست دارند، برقرار شود.

در ادامه این جلسه، برخی از روسای تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی، زمینه‌های استفاده بهینه از خدمات مرکز مشاوره سرمایه‌‎گذاری خارجی اتاق تهران را با مسئولان این مرکز در میان گذاشته و در خصوص تعامل بهتر میان دو طرف، گفت‌و‌گو کردند.

 

 

لینک مصاحبه