گفت وگو با رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران

اتاق بازرگانی تهران با همکاری موسسه فریزر شناسایی کرد – قفل‌های اقتصاد ایران
Wednesday, 13 March 2019
شروط همکاری کونلون بانک با بازرگانان ایرانی
Monday, 29 April 2019

گفت وگو با رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران

سرمایه و ثروت

۲۲ اسفند ۹۷

 

کارآفرین برای موفقیت آزادی اقتصادی می‌خواهد
* بخش خصوصی باید فضای بیشتری در تجارت و اقتصاد کشور داشته باشد اما بخشنامه‌های متضاد بخش‌های مختلف اجرایی، اجازه نمی‌دهد کارها به سامان برسد.
* ایران می‌تواند هاب منطقه و ژاپن خاورمیانه باشد ولی به دلیل عدم امنیت سرمایه‌گذاری نمی‌توانیم سرمایه جذب کنیم.
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران گفت: با روندی که پیش می‌رویم و با وجود فردی به نام ترامپ در امریکا، اوضاع اقتصادی خیلی خوبی برای سال ۹۸نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

فریال مستوفی که با خبرنگار «سرمایه و ثروت» سخن می‌گفت، افزود: انتظار این است که در سال آینده بخش خصوصی فضای بیشتری در تجارت و اقتصاد کشور داشته باشد چرا که دولت‌ها هیچ وقت تاجر خوبی نبوده‌اند لذا این بخش خصوصی است که باید سکاندار اقتصاد باشد.
وی با اشاره به بخشنامه‌های متضاد بخش‌های مختلف اجرایی، خاطرنشان کرد: اگر ارز با قیمت بالا بدهند و آن را ثابت نگه دارند بهتر از یک بام و دو هوایی است که اکنون در بازار شاهد هستیم، بالا رفتن نرخ ارز شاید مشکلاتی برای کشور به وجود آورد اما برای صادرات خوب بود با این حال به دلیل سیاست‌های متناقض صادرات‌مان به پیش نرفت و با طرح موضوعاتی چون تعهد ارزی در مواردی که صادرکننده نمی‌توانست ارزش را برگرداند جریمه می‌شد.

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با تاکید بر این که امیدوارم دولت آزادی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد یادآور شد: کشورهایی در اقتصاد موفق بوده‌اند که با این سیاست پیش رفته‌اند یعنی کارآفرین در اموری چون سرمایه‌گذاری، خرید، فروش و جابه‌جایی کالا، به راحتی کارهای خود را به سامان می‌رساند.

مستوفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت کشور از نظر سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در اتاق ایران اولین کاری که کردیم این بود که زیربناهای جذب سرمایه‌گذاری را آماده سازیم در این روند با شرکت‌های عمده خارجی که در امر مشاوره فعالیت دارند تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که بیایند در کنار ما باشند و به ساخت زیربناهای سرمایه‌گذاری کمک کنند.

وی با تاکید بر این که ایران پتانسیل بسیار بالایی برای این مهم دارد ولی به علت عدم امنیت سرمایه‌گذاری آن طور که باید و شاید نتوانسته سرمایه جذب کند، تصریح کرد: ما می‌توانیم هاب منطقه و ژاپن خاورمیانه باشیم ولی به دلیل وضع بد اقتصادی و سیاست‌های غلطی که بوده این شرایط محقق نشده است لذا امیدوارم که هرچه زودتر از مشکلات فارغ شویم و به جایگاهی که حق‌مان است برسیم.
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره فعالیت‌های اقتصادی خود گفت: شرکت من مجری پروژه‌های معدنی و فولادی است در این پروسه چندین پروژه بزرگ فولادی را در ایران انجام داده‌ایم. در حال حاضر نیز مشغول اجرای ۷برنامه استانی هستیم و توانسته‌ایم برای کل پروژه‌هایمان در مجموع چیزی حدود ۳میلیارد دلار فاینانس بیاوریم.

 

لینک مصاحبه