موفقیت در اجرای «بازار باز» در گرو ایجاد اقتصاد رقابتی است/لزوم یکپارچه‌سازی سیاست‌های اقتصادی در کشور

فعالان اقتصادی با بررسی عملکرد مجلس مطرح کردند – نه به جراحی سریع قانون تجارت
Saturday, 19 October 2019
شخم‌زنی قانون تجارت نیاز به گذر زمان دارد – فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران مطرح کرد
Thursday, 24 October 2019

موفقیت در اجرای «بازار باز» در گرو ایجاد اقتصاد رقابتی است/لزوم یکپارچه‌سازی سیاست‌های اقتصادی در کشور

پایگاه اطلاع رسانی عصر مالی

۳۰ مهر ۹۸

 

فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان مطلب فوق تصریح کرد: طبق فرآیند بازار باز بانک مرکزی اجازه دارد تا در زمان مقتضی نسبت به خرید و فروش اوراق قرضه اقدام کند، سیاستی که کشور‌های پیشرفته برای کسری بودجه خود انجام می‌دهند. اما موضوع مهم اجرای درست این مکانیزم است.

وی اظهار داشت: اگر فرآیند بازار باز درست اجرا شود قطعا فشار از روی بانک‌ها توسط دولت برداشته می‌شود. زیرا بانک مرکزی می‌تواند اوراق را خریداری کند و یا به صورت وثیقه به بانک‌ها اعتبار دهد که این موضوع باعث می‌شود تا دولت انظبات مالی پیدا کند.

مستوفی به تنظیم بازار پول توسط اجرای درست بازار باز اشاره کرد و افزود: اجرای درست فرایند بازار باز حجم کل پول، نرخ بهره و نرخ تورم را تنظیم می‌کند که این عوامل باعث ثبات اقتصادی در کشور می‌شود. به گونه‌ای که تا زمانی که سیاست انبساطی وجود دارد بانک مرکزی می‌تواند به عنوان خریدار اوراق وارد بازار شود و زمانی که سیاست انقباظی است، می‌تواند به عنوان فروشنده اوراق وارد بازار شود تا نرخ‌های بهره را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: عملیات بازار باز به تنهایی منجر به موفقیت نمی‌شود بلکه باید سیاست‌های دیگر از جمله سیاست‌های پولی و مالی درست به اجرا در بیاید؛ بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز الزامات آن مهیا نیست و پیش نیاز‌هایی برای اجرای این موضوع لازم است. زمانی اجرای این طرح مطلوب است که دولت دخالتی در اقتصاد نداشته باشد، زیرا با دخالت دولت نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت کازرون دز دشت خاطر نشان ساخت: سیاست اقتصادی کشور هنوز مشخص نیست یعنی هنوز کسی نمی‌داند که کشور با اقتصاد باز، بسته یا مختلط کدام یک اداره می‌شود. قطعا باید یک نظمی بین همه سیاست‌ها برای موفقیت اقتصادی به وجود آید تا در اجرای قوانین درست ضعیف عمل نشود.

 

 

لینک مصاحبه