ضرورت تقویت معاونت‌های بازرگانی وزارت صمت/ وزارت بازرگانی نتیجه‌ای جز هزینه‌تراشی ندارد

چگونگی پوشش نوسانات ارزی
Sunday, 26 June 2022
راه‌های آسان‌سازی مسیر ورود شرکت‌ها به بازار SMEها در فرابورس
Tuesday, 23 August 2022

ضرورت تقویت معاونت‌های بازرگانی وزارت صمت/ وزارت بازرگانی نتیجه‌ای جز هزینه‌تراشی ندارد

بازار نیوز

۲۵ مرداد ۱۴۰۱

گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز- «فریال مستوفی» رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران پیرامون تفکیک وزارت صمت و احیای مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۱، چنین اقدام مشابه‌ای در ژاپن صورت گرفت و وزارتخانه‌های مختلف که مرتبط با یکدیگر بودند در هم ادغام شدند. در آن زمان یکی کردن وزارتخانه‌های اقتصادی ژاپن به گونه‌ای انجام شد که د یک وزارتخانه با بیش از ۲ هزار پرسنل در وزارتخانه‌ای با همان تعداد نیروی انسانی و با همان رویکرد ادغام شد، سیاسیتی که در آخر باعث کاهش چشمگیر تعداد نیرو‌های دولتی کشور ژاپن در آن نهاد اقتصادی شد.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از روش غلط ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و بازرگانی در اوایل دهه ۹۰ گفت: واژه ادغام به معنای کوچک کردن و چابک سازی دولت و در نتیجه کمتر شدن هزینه‌ها است. اما در ایران چنین هدفی محقق نشد. وقتی وزارتخانه‌ی بازرگانی و صنایع و معادن را ادغام کردیم، فقط اسم‌ها عوض شد و در واقع پرسنل سر جای خودشان باقی ماندند و کوچک سازی در دولت انجام نشد.

وی ختاطر نشان کرد: اگر قصد داریم دولت را کوچک و هزینه‌های جاری کشور کم کنیم، باید ادغام وزارتخانه‌های مرتبط به طور جد را در دستور کار خود قرار گیرد. در حال حاضر موضوع مورد بحث این است که ما مدام در حال آزمون و خطا هستیم و این در مجموع به ضرر کشور است. باید سیاستگذاری‌ها با برنامه ریزی درست و بررسی‌های دقیق انجام شود.


مستوفی تاکید کرد: در ابتدای دهه ۹۰ ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن با هدف کوچک سازی دولت انجام شد که در نهایت موفقیت آمیز نبود. اما اکنون تفکیک این وزارتخانه‌ها و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی نتیجه‌ای جز هزینه‌های هنگفتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. مطمئنا هر چقدر که دولت کوچک‌تر شود، برای اقتصاد کشور بهتر خواهد بود.
این عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی تشکیل وزارت بازرگانی مسئله‌ای را حل نخواهد کرد، گفت: برای جبران کاستی‌های به وجود آمده در عرصه‌های بازرگانی داخلی و خارجی باید معاونت‌های حوزه بازرگانی و تجارت تقویت شوند. در حال حاضر مشکل اصلی کشور این نیست که وزارتخانه‌ها جدا باشند یا نباشند، بلکه موضوع این است که افزایش کیفیت کار وزارتخانه‌ها را داشته باشیم.

مستوفی در پایان پیرامون اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به جای ایجاد وزارت بازرگانی نیز تصریح کرد: خصوص اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به جای ایجاد وزارت بازرگانی لازم است. حتی اگر قانونی بد باشد، اجرای آن بهتر از عدم اجرای آن است. متاسفانه مشکلی که ما در کشورمان داریم این است که قوانین را اجرا نمی‌کنیم یا درست اجرا نمی‌کنیم. ما تبدیل به کارخانه تولید قانون شده ایم، بدون اینکه این قوانین را اجرا کنیم.

 

لینک خبر