بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت نیست / با این دست‌فرمان دولت نمی‌تواند تورم را مهار کند

کاهش نرخ ارز و تورم در گرو فروش نفت/ محدود کردن مراودات تجاری به چند کشور، سیاست درستی نیست
Sunday, 2 April 2023
سرمایه‌گذاری خارجی فرصت طلایی همکاری‌‌‌ ایران و عربستان
Wednesday, 19 April 2023

بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت نیست / با این دست‌فرمان دولت نمی‌تواند تورم را مهار کند

اعتماد آنلاین

۱۳ فروردین ۱۴۰۲

یک عضو اتاق بازرگانی گفت: بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت نیست از این‌رو نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود یعنی کنترل تورم بپردازد؛ به نظر می‌رسد اگر تیم اقتصادی دولت بخواهد سکان اقتصاد کشور را با همان سیاست‌های گذشته جلو ببرد نخواهد توانست تورم را مهار کند.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تورم را بزرگترین چالش و تهدید برای اقتصاد کشور معرفی کرد و گفت: در سال‌های اخیر عدم مدیریت صحیح در اقتصاد و اعمال تحریم‌های بین‌المللی، رشد نقدینگی را با خود به همراه آورد؛ نتیجه رشد نقدینگی افزایش تورم در کشور بود این در حالیست که در تمام برنامه‌های توسعه هدف بر تک نرخی شدن تورم بنا گذاشته شد اما متاسفانه این مهم در حد شعار ماند و در عمل به محاق رفت.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی مستوفی را در ادامه می خوانید:

بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت نیست از این‌رو نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود یعنی کنترل تورم بپردازد؛ به نظر می‌رسد اگر تیم اقتصادی دولت بخواهد سکان اقتصاد کشور را با همان سیاست‌های گذشته جلو ببرد نخواهد توانست تورم را مهار کند چراکه کنترل تورم از سوی دولت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای درست آن است.

نمی‌توان انتظار داشت در سال جاری تورم تک رقمی شود، دولت‌ها در سال‌های گذشته سخن از کنترل تورم را به میان آورده‌اند اما واقعیت بازار و اقتصاد حکایت از ناتوانی آنها در مهار تورم را می‌دهد.

مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است؛ زمانی‌که ارز به میزان نیاز در بازار موجود نباشد اما از سوی دیگر تقاضا برای این کالا زیاد باشد طبیعی است که شاهد صعودی شدن قیمت خواهیم بود. زمانی‌که عرضه ارز را افزایش بدهیم قیمت کنترل خواهد ‌شد.

همچنین تحریم‌ها نیز روند کاهش عرضه ارز را در کشور تشدید کرده‌اند زمانی درآمد نفتی ما از ۱۰۰ میلیارد دلار هم عبور می‌کرد اما امروز درآمد ما به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است که دسترسی به این پول هم به دلیل تحریم‌ها دشوار شده است.

اگر بتوانیم به راحتی نفت را صادر و پول حاصل از فروش آن را به کشور بازگردانیم امید کاهش نرخ ارز و کنترل تورم میسر خواهد شد چراکه کنترل تورم در اقتصاد سالم محقق خواهد شد این در حالیست که اقتصاد ما در شرایط فعلی ناسالم است.

بازار بعد از شنیدن خبر مثبت و منفی از خود واکنش نشان می‌دهد اما این بالا و پایین شدن قیمت‌ها مقطعی است چراکه اصل موضوع به میزان عرضه باز می‌گردد تا عرضه به میزان تقاضا در بازار موجود نباشد شاهد بالا و پایین شدن قیمت‌ها خواهیم بود پس نخست باید میزان عرضه مدیریت شود در این شرایط است که می‌توان انتظار کنترل قیمت‌ها را داشته باشیم.

بیش از ۷۰ درصد معاملات در دنیا با دلار انجام می‌شود، آیا ما جزیره جداگانه از دنیا هستیم که می‌خواهیم با ارزی غیر از دلار مراودات تجاری خود را به پیش ببریم؟ چرا باید تجارت ما در جهان محدود به چند کشور خاص شود که بخواهیم سیاست حذف دلار را در پیش بگیریم؟ محدود کردن مراودات تجاری با چند کشور خاص سیاست درستی نیست و نتایج آن  در اقتصاد قابل مشاهده است.

در زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اگر بتوانیم با کشورها با ارزهای محلی آنها معاملات تجاری را جلو ببریم یک نوع گشایش در اقتصاد ایجاد خواهیم کرد.

 

لینک خبر