پیشگامی بخش خصوصی ، حمایت و بسترسازی دولتی

سمینار آموزشی نحوه انتشار انواع اوراق شرکتی صکوک
Tuesday, 5 December 2023
ساز و کار تامین مالی بنگاه ها از طریق اوراق صکوک
Monday, 18 December 2023

پیشگامی بخش خصوصی ، حمایت و بسترسازی دولتی

اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران

۱۸ آذر ۱۴۰۲

 

نخستین جلسه کارگروه گردشگری، فرهنگ، هنر و صنایع خلاق اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان با میزبانی دبیرخانه این اتاق فکر و با حضور کارشناسان این حوزه، دانشگاهیان، نمایندگان سازمان‌های دولتی و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران برگزار و راه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری و تجارت صنایع دستی بررسی شد.

در کارگروه گردشگری، فرهنگ، هنر و صنایع خلاق اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، چالش­ها و راهکارهای همکاری در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری با عربستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه، اهمیت توجه به برندیگ ایران و تبلیغات، برنامه‌ریزی برای اکسپو ۲۰۳۰ عربستان، اهمیت تغییر رویکرد و توجه به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی و مناسب سازی فضاهای توریستی به عنوان بخشی از راهکارهای توسعه مراودات ایران و عربستان در حوزه گردشگری مطرح شد.

در ابتدای این جلسه، فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه­گذاری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه‌های پیش روی اتاق فکر همکاری­های اقتصادی ایران و عربستان که به ابتکار این مرکز شکل گرفته است به اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های همکاری با عربستان اشاره کرد.

 

اهداف عربستان در حوزه گردشگری

در ادامه، مدیر پروژه اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری عربستان پرداخت. به گفته عبدالله احمدی، متنوع‌سازی اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت و تقویت بخش گردشگری، رساندن سهم گردشگری از ۴٫۵ درصد به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی، افزایش تنوع گردشگری فراتر از گردشگری مذهبی و تبلیغ گردشگری فرهنگی و طبیعی و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجه در زمینه زیرساخت‌ها، صنعت هتلداری و سرگرمی از جمله برنامه‌های عربستان در زمینه گردشگری است.

 

 

 

 

 

او افزود: گردشگری ورودی عربستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶٫۶ میلیون نفر بوده است که معادل ۹۸٫۳ میلیارد ریال سعودی هزینه کرده‌اند. مبدا ورودی عمده این گردشگران به ترتیب از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، آسیا و خاورمیانه بوده است. در همین سال میزان گردشگر خروجی عربستان ۱۶٫۸۸ میلیون نفر و میزان هزینه‌کرد آنها ۴۶٫۸ میلیارد ریال صعودی بوده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، خاورمیانه و اروپا سه مقصد اصلی گردشگران عربستانی بوده است.

احمدی در ادامه از اعضای کارگروه گردشگری، فرهنگ، هنر و صنایع خلاق اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان درخواست کرد تا با همکاری یکدیگر زنجیره ارزش گردشگری را به رشته تحریر در‌آورده و بر مبنای آن برنامه‌های کارگروه ادامه پیدا کند.

پس از آن، حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تاکید بر ضرورت وحدت کانون­های تصمیم­گیری گفت که بخش خصوصی باید به عنوان عنصر اصلی میدان توسعه گردشگری میان دو کشور تلقی شود و این بخش خصوصی است که می‌تواند مرزها را بشکند و نقش وزارتخانه­های گردشگری و وزارت خارجه نیز باید معطوف به تسهیل­گری و حمایت باشد.

همچنین مسعود طاهری­راد، فعال اقتصادی حوزه گردشگری، با اشاره به سوابق خوب گرشگری با عربستان در ۲۰ سال پیش و رونق و تاثیری که می­تواند برای اقتصاد محلی داشته باشند، بر لزوم ایجاد کمیسیون یا کمیته گردشگری و استفاده از خبرگان و متخصصان حوزه در این کارگروه تاکید کرد.

در ادامه این نشست، محمود قیم اشرفی، فعال اقتصادی حوزه صنایع دستی، ضمن بررسی تاریخی جایگاه نهادی صنایع دستی در ایران از سال ۱۳۴۰ تا کنون، به این نکته اشاره کرد که صنایع دستی اوضاع خوبی ندارد و نیازمند توجه ویژه است. وی به برنامه تشکیل شرکت توسعه صنایع دستی ایران برای فعالیت در زمینه صادرات صنایع دستی ایران اشاره کرده و پیشنهاد کرد که اتاق فکر جلساتی با وزراتخانه مربوطه جهت بررسی بیشتر جوانب موضوع برگزار کند.

هم‌چنین رستمی، مشاور اداره کل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ارائه پیش­نویس تفاهم‌نامه همکاری به طرف عربستانی خبر داد و گفت: در سیاست‌گذاری باید به علائق و سلایق گردشگر توجه داشته باشیم و نباید سلیقه خود را به گردشگران تحمیل کنیم.

او در ادامه، لزوم سرمایه‌گذاری در تبلیغات و معرفی ایران را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد که کشور ترکیه با همین رویکرد به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری جهان جایگاه خود را تثبیت کرده است.

 

 

 

 

اهمیت توجه به برندیگ ایران و تبلیغات، برنامه‌ریزی برای اکسپو ۲۰۳۰ عربستان، اهمیت تغییر رویکرد و توجه به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی، لزوم شجاعت مسئولان برای تغییر در قوانین در جهت توسعه گردشگری و رفع موانع، لزوم مناسب‌سازی فضاهای گردشگری و ایجاد شبکه رسانه‌ای مختص حوزه گردشگری، بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان حوزه میراث فرهنگی، اهمیت درگیر کردن بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای هم‌اندیشی‌ها و گفتمان‌سازی، اهمیت معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در شمال، جنوب و اقصی نقاط کشور اهم پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست همچنین در مورد ظرفیت صنایع دستی برای صادرات به کشورهای هدف مباحثی مطرح شد و فعالان این حوزه در خصوص چالش‌های آن از جمله نبود بسترهای مالی و اطلاعات درباره تامین‌کنندگان این حوزه و مشکلات و موانع تعرفه‌ای صادرات مواردی را طرح کردند که برای حل این مسایل، تشکیل نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی ایران پیشنهاد شد.

در انتها فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، با جمع‌بندی مسایل مطرح شده، به ضرورت اقدام عملیاتی اشاره کرد و اتاق فکر را بستری برای هم‌اندیشی بخش خصوصی دانست. او از حاضران درخواست کرد که با مشارکت خود اتاق فکر را در راستای نیل به اهدافش یاری کنند. مستوفی سپس از آمادگی اتاق فکر همکاری‌های ایران و عربستان نسبت به همکاری و هم‌افزایی با اشخاص، گروه‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه توسعه روابط اقتصادی با عربستان فعالیت می‌کند، سخن گفت.

 

لینک خبر