سمینار آموزشی نحوه انتشار انواع اوراق شرکتی صکوک

بررسی الزامات مشارکت ایران در ابتکار ابریشم
Monday, 4 December 2023
پیشگامی بخش خصوصی ، حمایت و بسترسازی دولتی
Saturday, 9 December 2023

سمینار آموزشی نحوه انتشار انواع اوراق شرکتی صکوک

تریبون نیوز

۱۴ آذر ۱۴۰۲

معاونت امور کمیسیون‌ها و هیئت نمایندگان اتاق تهران با مشارکت موسسه آیتک، رویدادی آموزشی با هدف آشنایی عملیاتی و کاربردی فعالان اقتصادی با فرآیند اجرایی نحوه انتشار انواع اوراق بدهی شرکتی با عنوان نحوه انتشار انواع اوراق شرکتی (صکوک) را برگزار می‌کند.

 

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران،‌ فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: « طی ماه‌های اخیر به دلایل متعددی از جمله کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها، کنترل‌های جدی بانک مرکزی روی رشد دارایی بانک‌ها در ترازنامه، عدم امکان تامین مالی در ارقام بزرگ در بانک‌ها و کاهش جدی سهم ابزارهای تامین مالی بلندمدت در بانک‌ها، شاهد تنگنای جدی مالی برای بنگاه‌های اقتصادی بوده‌ایم که همین موارد باعث هدایت بخش قابل توجهی از نیاز مالی بنگاه‌ها به سمت بازار سرمایه شده است. »

 

او با بیان اینکه کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران طی دو سال اخیر، برنامه جدی را برای توسعه و ترویج نحوه استفاده از روش‌های نوین تامین مالی در دستورکار قرار داده است، افزود: «اگرچه کماکان عمده حجم تامین مالی در کشور در بازار پول و شبکه بانکی کشور انجام ‌می‌شود. ولی افزایش نسبت اوراق بدهی منتشر شده طی سالیان اخیر در تناسب با تسهیلات پرداختی بانک‌ها، نشان از قوت گرفتن روش‌های تامین مالی مبتنی بر استقراض در بازار سرمایه کشور دارد. طی سال ۱۴٠۱ در مجموع حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شرکتی در بازار سرمایه منتشر شده است که این رقم در سال ۱۴٠٠ تنها ٢۵ هزار میلیارد تومان بوده و از این جهت شاهد رشدی در حدود سه برابر در حجم انتشار اوراق شرکتی بوده‌ایم. »

 

 

 

او در ادامه به مزایای انتشار صکوک برای شرکت‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت که مواردی نظیر امکان تامین مالی در ارقام بزرگ، امکان تامین مالی بلندمدت و چهار تا پنج ساله، امکان استفاده شرکت‌های بورسی و غیربورسی از این ابزار، عدم استهلاک منابع طی دوره تامین مالی، امکان انتشار اوراق بدون رکن ضامن و یا تخفیف وثایق برای بنگاه‌های معتبر و … از این جمله بوده و جذابیت این ابزار را برای فعالان اقتصادی مضاعف کرده است.

 

مستوفی ادامه داد: «با توجه به تعامل سازنده و مستمر کمیسیون بازار پول و سرمایه این اتاق با ارکان مختلف بازارهای مالی کشور، هماهنگی با مدیریت بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار برای برگزاری این نشست و اثربخشی آن انجام شده و طی این برنامه آموزشی از دانش و تجارب آقای مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار بهره‌مند خواهیم شد.»

 

حضور در این سمینار آموزشی برای اعضای اتاق تهران، فعالان اقتصادی و علاقمندان هزینه‌ای در برندارد و رایگان است اما انجام ثبت‌نام الزامی است.

 

لینک خبر