موفقیتی دیگر برای یک بانوی مدیر و موفق؛ فریال مستوفی طلسم معدن مهدی آباد را شکست

۲۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران
Monday, 9 March 2015
کاندیدای هشتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران فریـال مستـوفی
Wednesday, 11 March 2015

موفقیتی دیگر برای یک بانوی مدیر و موفق؛ فریال مستوفی طلسم معدن مهدی آباد را شکست

پنج شنبه چهاردهم اسفند. همه مقامات آمده اند. روز بزرگ منطقه محروم مهدی آباد از توابع شهرستان مهریز یزد فرا رسیده و قرار است بهره برداری از معدن سرب و روی این منطقه به زودی آغاز شود. امام جمعه، فرماندار و دخیل عباس زارع زاده، نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی، جواد میرمعینی معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، محمدرضا بابایی معاون استاندار یزد، محمدجواد عسگری مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و اعضای شورای شهر مهریز و مهدی آباد از جمله مهمانان برنامه هستند. همه خوشحالند که قرار است راه اندازی این معدن برای ۱۳۰۰ نفر از مردم منطقه به صورت مستقیم و برای صدها خانواده دیگر به صورت غیر مستقیم کار و برای منطقه رونق اقتصادی ایجاد کند. در سخنرانی هایشان به لزوم فراوری سرب و روی استخراجی درمنطقه هم اشاره دارند ودر این خصوص سخنرانی های مبسوط و آتشینی هم ارائه می کنند. فریال مستوفی رئیس هیات مدیره شرکت کارون دز دشت (KDD) و سیدرضا قطب مدیرعامل آن اما چهره های اصلی برنامه اند. قرار است امروز تجهیز و آماده سازی معدن سرب و روی مهدی آباد آغاز شود. آخرین مطالعات اکتشافی انجام شده نشان می دهد معدن سرب و روی مهدی آباد دارای ۴۰۰ میلیون تن ذخیره روی با عیار بیش از ۴ درصد است و این یعنی ایجاد فرصت خوبی برای منطقه برای رشد و رهایی از محرومیت. سال هاست که صحبت از آغاز عملیات بهره برداری ست و دولت های مختلف آمده اند تا الان که شرکت KDD پیشقدم در این کار بزرگ ملی و صنعتی شده است. در جریان اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی که در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد ، شرکت معتبر و خوشنام کارون دز دشت (KDD) توانست سهمی بهره برداری از معدن این مجموعه را از ایمیدرو بگیرد و در سال ۱۳۹۲ نیز تفاهم نامه مربوط به سرمایه گذاری به منظور ایجاد زیرساخت و فراورده و شمش ایجاد شد.

01

معاون استاندار بهره برداری و راه اندازی معدن و کارخانه کنسانتره سرب و روی مهدی آباد را آرزوی دیرینه مردم این منطقه و استان یزد اعلام می کند و می گوید: «امیدواریم همزمان با بهره برداری از معدن سرب و روی مهدی آباد موضوع فراوری ماده معدنی این معدن نیز به صورت جدی دنبال شود.» بعد از ایشان و حجه الاسلام دخیل عباس، حجت السلام برهان امام جمعه ی مهریز هم سخنرانی می کند. همگی از فرصت به وجود آمده خوشحالند.

مهندس سیدرضا قطب، همسر خانم مستوفی و مدیر عامل KDD در مراسم آغاز تجهیز و آماده سازی معدن سرب و روی مهدی آباد می گوید: «این پروژه از سالیان گذشته مشکلات زیادی داشته و به همین دلیل شروع اجرای این پروژه را می توانم به کار غیرممکنی توصیف کنم که حالا ممکن شده است».

02

بعد اعلام می کند که اجرای کامل این پروژه نیاز به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد و حجم عملیات اجرایی آن بسیار زیاد است؛ به طوری که فقط در حوزه باطله برداری باید حدود ۱۸۰ میلیون تن خاکبرداری انجام شود و برای همراهی و همکاری در رفع موانع و آماده سازی مقدمات این سرمایه گذاری بزرگ و ملی از مقامات استان و شهر مهریز تشکر می کند.
چهره اول مراسم یک بانوی موفق و مدیر است، خانم مهندس فریال مستوفی. رئیس هیات مدیره KDD که در سخنرانی کوتاهی از خوشحالی برای ایجاد اشتغال برای هم میهنانش در منطقه می گوید.

گروه از آنجا برای کاشتن یک درخت در وودی همین سایت می روند. چهاردهم اسفند روز درختکاری ست و قرار است که در این روز، اعضای ائتلاف برای فردا که مهم ترین کاندیداهای شرکت در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هستند، در تهران در مراسم درختکاری شرکت کنند و خانم مستوفی که یکی از اعضای قذرتمند این ائتلاف است هم در این مراسم شرکت می کند منتها صداها کیلومتر دورتر، در منطقه محروم مهدی آباد در مهریز. جایی که همزمان با این درخت، درخت امید را هم در دل مردم شرافتمند منطقه کاشته است.

03

روز بعد در سالن نرگس هتل سیمرغ تهران خبرنگاران اقتصادی همه جراید و خبرگزاری های اقتصادی آمده اند تا سوالات خود را از این مدیر موفق و توانمند و تیم کاری اش بپرسند. خانم مستوفی در ابتدای سخنرانی اش به درخواست یکی از خبرنگاران مسیر کاری اش از تحصیل در انگلستان در رشته اقتصاد و آمار و بعد برگشت به ایران و تدریس در دانشگاه تا راه اندازی شرکتش در خارج از ایران و بعد رجعت به ایران در دوران سازندگی و برنده شدن در مناقصه ای بزرگ را می گوید و آنچه در جای جای صحبت هایش وجود دارد تاکید روی اصل مهم صداقت است. مسیر این موفقیت های بزرگ به صورت مجزا در سایت یا مجله خلاقیت منتشر خواهد شد و البته بخش هایی از بیوگرافی زندگی این بانوی موفق و مدیر را چند روز قبل در همین سایت دیده اید.

در بخش بعدی خبرنگاران پرسش های مختلف و مهمی را می پرسند که بخشی از مهم ترین پاسخ های ایشان این است:
«سال قبل که به همراه رئیس ایمیدرو در کنفرانس معدنی معبتر ایندابا در آفریقای جنوبی شرکت کرده بودم در آنجا حتی قبل از این که حوزه فعالیت شرکت خودم را معرفی کنم به محض اینکه حاضران در نمایشگاه متوجه ایرانی بودن من می‌شدند از معدن سرب و روی مهدی آباد سخن می‌گفتند که این نشان‌دهنده اهمیت و اعتبار بالای این معدن در سطح جهان است.»

04

«مجوزهای لازم برای اجرای پروژه بهره‌برداری از این معدن اخذ شده است و بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان ماشین آلات نیز به منظور انجام عملیات خاکبرداری و باطله برداری در معدن مستقر شده‌اند. مجوز بهره‌برداری از این معدن نیز به مدت ۲۵ سال به شرکت کارون دز دشت از سوی ایمیدرو واگذار شده که این مدت زمان نیز قابل تمدید است. قرار است در این پروژه یک واحد کنسانتره روی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن احداث شود. همچنین طبق آمارها ذخیره معدن سرب و روی مهدی آباد در بخش روی با عیار ۷ درصد به میزان ۲۰۰ میلیون تن و با عیار پایین‌تر از ۷ درصد به میزان ۴۰۰ میلیون تن است.»

«با راه‌اندازی معدن سرب و روی مهدی آباد برای بالغ بر ۱۳۰۰ نفر به صورت و چند هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.»

ما با وجود تحریم‌ها توانستیم در این پروژه با یک شرکت خارجی یعنی الموارید عمان جوینت شویم و باید بگویم که من برای اجرای این پروژه خیلی روی استفاده از توان بانک‌های داخلی حساب باز نکرده‌ام بلکه به دلیل روابط خوبی که با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دنیا داریم روی توان این بانک‌ها و موسسات حساب باز کرده‌ام. ضمن این که بخشی از منابع مالی اجرای پروژه نیز از طریق آورده ما و شریک خارجی تامین خواهد شد.»

فریال مستوفی همچنین با اشاره به سهام شرکت کارون دز دشت در منطقه سنگان می گوید: در این منطقه نیز احداث یک واحد کنسانتره‌سازی ۲.۶ میلیون تنی و یک گندله سازی ۵ میلیون تنی در دست برنامه بوده و قرار است یک واحد کنسانتره ۲.۶ میلیون تنی دیگر نیز در این منطقه احداث شود.

05

معلوم بود که بخش مهمی از پرسش های خبرنگاران در ارتباط با انتخابات و حضور ایشان در انتخابات اتاق بازرگانی ست. تاکید بزرگ فریال مستوفی اشاره به بخش خصوصی واقعی است و معتقد است اقتصاد و صنعتی که بر مبنای کار با شرکت های خصولتی باشد نه تنها فایده ای برای مملکت ندارد که بدتر از حضور مستقیم و کامل دولت است: «در بسیاری از موارد شاهد واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی غیرواقعی بوده‌ایم این خیلی بدتر است برای اینکه در گذشته لااقل روی عملکرد شرکت‌های دولتی نظارت حداقلی وجود داشت اما بعد از این واگذاری ها همین نظارت هم از بین رفت. »

فریال مستوفی در حاشیه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خلاقیت با اشاره به اینکه بخش خصوصی کشورهای دیگر تمایل چندانی به همکاری با دولت های ایران ندارند بلکه به صورت طبیعی تمایل زیادی به مشارکت و همکاری با بخش خصوصی واقعی کشورما دارند اظهار امیدواری کرد کسانی در انتخابات برنده شوند که بیزنس را برای بیزنس بخواهند نه اینکه بخواهند از عضویت در هیات رئیسه اتاق به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنند.

 

06

در هنگام سفر به یزد، وقتی در اتوبوس نشسته بودیم و از هتل به سمت مهریز می رفتیم از خانم مستوفی پرسیدم شما مشغله های فراوانی دارید. چندین شرکت در ایران و اروپا و چین و هنگ کنگ دارید و فقط همین شرکت KDD شما چندین پروژه بزرگ را در دست اجرا دارد که همین دو پروژه سرب و روی مهدی آباد و گنداله سازی بافق که امروز افتتاح می شوند برای مشغله یک نفر کافی ست. چرا می خواهید وارد کار اجرایی در اتاق بازرگانی شوید. می گوید: شما در زندگی به جایی می رسید که بیشتر از موفقیت و رشد برای خودتان، دلتان برای کار اجتماعی بزرگ و کمک به رشد مملکت تان می تپد. می خواهم تجربیاتی که در طی سال ها کار مدیریتی و صنعتی به دست آورده ام را در راه خدمت به مملکتم به کار بگیرم.

 

 

http://www.khalaghiyat.com/portal/1393/12/17/%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%D8%9B/