چالش سرمایه گذاری در ایران چیست؟

اتاق خبر

۰۱ خرداد ۹۵

 

اتاق خبر- گروه اقتصادی:  علیرغم لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ایران همچنان مشکلاتی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد. متاسفانه برخی از افراد انتظار دارند که تمامی مشکلات سرمایه گذاری خارجی در کشور در مدتی کوتاه مدت حل شود. ما نیاز به فراهم آوردن بستر های مناسب برای سرمایه گذاران خارجی در کشور برای شناخت پیدا کردن از وضعیت سرمایه گذاری در کشور هستیم.با توجه به شرایط کشور در حال حاضر امکان ندارد سرمایه گذار بدون تحقیق کافی و در طی ۳ تا ۴ ماهی که از لغو تحریم ها گذشته است سرمایه خود را به کشور بیاورد. در حقیقت باید امنیت سرمایه گذاری در کشور فراهم کنیم و برای این کار نیاز به زمان است. در صورت وجود پیش زمینه های سرمایه گذاری در کشور، ایران امکان و پتانسیل تبدیل شدن به کشوری پیشرو در منطقه برای جذب سرمایه را دارد.

در مورد سرمایه گذاری در بخش های اقتصاد کشور می توان به بخش معادن اشاره کرد. سرمایه گذاری های خارجی در بخش معدن با توجه به این موضوع که معادن کشور از نظر درآمد زایی می توانند همپای صنعت نفت و گاز درایران باشند این رویه می تواند برای کشور بسیار سود آور باشد. در حقیقت وضعیتی که در مورد سرمایه گذاری در کشور در سایر بخش ها مشاهده می شود در مورد بخش معدن نیز صدق می کند و نمی توان انتظار معجزه در این مدت کوتاه داشت. با این حال مهمترین نکته ای که در مورد بخش معادن و صنایعی مانند آن وجود دارد پرهیز از خام فروشی است. در این مورد می توان با سرمایه گذاری های صحیح در کشور امکانات و فناوری های لازم را برای توسعه این بخش ها به وجود آورد و به تدریج خام فروشی را در کشور متوقف کنیم.

ما باید محیط امن و امکانات مناسب را برای سرمایه گذار فراهم کنیم. نمونه این اتفاق را در چین و در دوران دنگ شیائو پینگ دیده ایم. وی با دعوت از چینی های مقیم خارج از کشور تلاش کرد که سرمایه های انها را به کشور بیاورد و نتیجه آن را امروز در چین می بینیم. در حقیقت می توان گفت سرمایه گذاری و جذب سرمایه در دنیا امروزه تبدیل به نوعی صنعت شده است و بدون این کار نمی توان انتظار رشد و پیشرفت اقتصادی را در کشور انتظار داشت.

 

 

 

لینک مصاحبه