وضعیت شبه تثبیت ارز در بازار

دورنمای مبهم بخش صنعت و معدن
Wednesday, 4 October 2023
راهکار تقویت ارزش صادرات ایرانی
Saturday, 11 November 2023

وضعیت شبه تثبیت ارز در بازار

تاریخ خبر: ۱۴۰۲ یکشنبه ۱۶ مهر

 

روزنامه ستاره صبح

دلار برای چندمین بار ظرف چند ماه گذشته به کانال ۵۰ هزار تومان نزدیک شد، ولی خط قرمز اش را رد نکرد و از راه آمده بازگشت و حتی شاهد کاهش نرخ ارز بودیم.

بااینکه طی ماه های گذشته نرخ دلار تحت تأثیر اخبار و حوادث رخ داده بارها خود را تا نزدیکی ۵۰ هزار تومان بالا آورد اما باید به ۶ ماه گذشته ک ثباتی که بر بازار ارز حاکم بود توجه کنیم.

خوشبختانه مدتی است شاهد رشد بی قاعده نرخ ها و رفتارهای هیجانی فعالین بازارها نبودیم و عموم نرخ ها در بازارهای مالی وضعیتی مشابه ارز داشتند و در حالتی شبه تثبیت شده قرار گرفتند.

باید بین این وضعیت و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی دولت و بانک مرکزی ارتباطی برقرار کرد. اگرچه این وضعیت، هدفی نیست که دولت در سیاست های اقتصادی خود اعلام کرده بود، اما می توان آن را وضعیتی پیش از رسیدن به شرایط مطلوب دانست.

ماه گذشته دلیل اصلی آرامش نسبی در بازار ارز، رسیدن اخبار سیاسی مثبت بود. ازجمله اخباری در مورد آزادسازی بدهی های نفتی ایران در منابع داخلی منتشر می شد.

اگرچه تحریم ها مانع بزرگی برای انتقال منابع ارزی به داخل کشور است، اما اخبار مربوطه به شکلی به جامعه منتقل شد و بازنشر پیدا کرد که گویی این منابع به طور کامل در دسترس ایران قرار دارد و در مصارف آن اختیار و ابتکار عمل در دست دولت است.

آزادسازی پول های بلوکه شده بیش از اینکه باری از دوش اقتصاد بردارد و در حوزه ارزی گشایشی ایجاد کند، ازنظر روانی موفق به ایجاد آرامش در جامعه و به تبع آن ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز شد. تا جایی که می توان ثبات فعلی این بازار را ناشی از تلاش دیپلماتیک، اخبار توافق و مبادله زندانیان با آمریکا دانست.

اگر ثبات در بازار ارز منشأ اقتصادی داشته باشد به کاهش قیمت در سایر بازارها و ثبات در بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه منتهی می شود.

افزایش صادرات نفت باعث درآمد بیشتر نفتی برای دولت می شود. با ادامه دار بودن روند انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت، می توان انتظار داشت ثبات در بازار ارز تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد.

البته پیش بینی در خصوص نرخ ارز تنها تابع متغیرهای اقتصادی مثل میزان فروش نفت نیست و باید تأثیر تصمیمات سیاست خارجی، وقایع منطقه ای و اخبار جهان را در این مورد در نظر داشت.

در حال حاضر سیاست های اعمال شده از سوی بانک مرکزی، در مسیر افزایش نرخ ارز نیست و در حوزه سیاست خارجی نیز با فراهم بودن زمینه گفت وگوها و دستاوردهایی نظیر توافق بین ایران و آمریکا می توان ادامه روند ثبات در بازار ارز را پیش بینی کرد.

لینک خبر